Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 2512/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie Sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Antas Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. V. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 11 lutego 2021 r. sygn. akt IV SA/Po 791/20 w sprawie ze skargi K. V. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2020 r. nr SKO.GP.4000.1538.2019 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, wyrokiem z dnia 11 lutego 2021 r., sygn. akt IV SA/Po 791/20, oddalił skargę K. V., dalej: "skarżący", na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2020 r., nr SKO.GP.4000.1538.2019, w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł skarżący, reprezentowany przez adwokata, podnosząc następujące zarzuty:
1. Brak należytego, dostatecznie wnikliwego, rozpatrzenia i uwzględnienia w zaskarżonym wyroku zarzutów podniesionych w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, a w szczególności zarzutu naruszenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu, dalej: "SKO":
a) przepisu art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dalej: "u.p.z.p.", poprzez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie w konsekwencji niesłusznego i dowolnego uznania, iż przedmiotowa inwestycja spełnia przesłanki ww. przepisu, podczas gdy ww. przesłanki nie zostały spełnione, w szczególności przedmiotowa inwestycja nie kontynuuje funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenów sąsiednich a zatem narusza tzw. zasadę dobrego sąsiedztwa określoną w ww. przepisie;
b) § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dalej: "rozporządzenie", poprzez określenie maksymalnej nieprzekraczalnej linii zabudowy w odległości 9,5 m od strony ul. G., podczas gdy obowiązująca linia zabudowy wynosi 12 m; (przy czym należy uwzględnić że w poprzednich decyzjach linia zabudowy była ustalana na odległość 10 metrów od ul. G., a wykusz budynku przy ul. G. 8 nie zalicza się i nie może stanowić elementu według którego należy wytyczać linii budowy),
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
