Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2024 r., sygn. I OSK 753/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Przybysz Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 sierpnia 2022 r. sygn. akt I SA/Wa 988/22 w sprawie ze skargi Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia 24 lutego 2022 r. nr KKU-75/21 w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. prawa własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 8 sierpnia 2022 r. sygn. akt I SA/Wa 988/22 oddalił skargę Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie (powoływanej dalej również jako "Spółka") na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z 24 lutego 2022 r. nr KKU-75/21 w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. prawa własności nieruchomości.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Wojewoda Wielkopolski decyzją z 31 marca 2021 r znak: SN-VI.7532.1.169.2019.4 stwierdził nabycie przez Gminę Oborniki z dniem 27 maja 1990 r. z mocy prawa, nieodpłatnie, mienia Skarbu Państwa stanowiącego nieruchomości ozn. w ewidencji gruntów: jednostka ewidencyjna Miasto Oborniki, obręb [...], [...], arkusz mapy [...], działka nr [...]/14 o powierzchni 0,1821 ha, działka nr [...]/16 o powierzchni 0,0391 ha, działka nr [...]/19 o powierzchni 0,2485 ha, dla której Sąd Rejonowy w Obornikach - IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr [...].
Wojewoda wskazał, że PKP S.A. nie powołała się na istnienie decyzji terenowego organu administracji państwowej o oddaniu gruntów państwowych w zarząd albo umowy zawartej za zezwoleniem tego organu o przekazaniu nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi bądź umowy o nabyciu nieruchomości zgodnie z przepisami art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1989 r. poz. 74 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.g.g.w.n.". Tymczasem prawo zarządu do nieruchomości nie powstało z mocy samego prawa. Organ podkreślił, że w aktach sprawy nie ma decyzji o oddaniu nieruchomości w zarząd Polskich Kolei Państwowych, a jedynie kserokopia decyzji o ustaleniu opłaty za zarząd tą nieruchomością. W ocenie organu, decyzja Naczelnika Miasta i Gminy Oborniki z 17 marca 1989 r. nie ma charakteru decyzji o ustaleniu prawa zarządu, gdyż nie zawiera wszystkich jej elementów, które zostały wyszczególnione w uchwale SN z 23 września 1993 r. sygn. akt III CZP 81/93. Za nieruchomość "nienależącą" do terenowego organu administracji państwowej można było uznać tylko taką nieruchomość, która w dniu 27 maja 1990 r. była w sposób prawem przewidzianym oddana w zarząd lub użytkowanie państwowej jednostce organizacyjnej. W tym zaś czasie ustanowienie zarządu wymagało stosownej formy prawnej, tj. decyzji lub umowy, co jednoznacznie wynikało z art. 38 ust. 2 u.g.g.w.n. Wojewoda stwierdził, że dowodem potwierdzającym istnienie prawa zarządu państwowej jednostki organizacyjnej mogły być: decyzja o oddaniu w zarząd, zawarta za zezwoleniem tego organu, umowa o przekazaniu nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi, bądź umowa o nabyciu nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
