24.07.2024 Podatki

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2024 r., sygn. I FSK 1470/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (spr.), Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia NSA Sylwester Golec, Protokolant Jan Żołądź, po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 25 listopada 2019 r. sygn. akt I SA/Kr 870/19 w sprawie ze skargi B. sp. z o.o. z siedzibą w K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2019 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.119.2019.1.AP w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu I instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi

1.1. Wyrokiem z dnia 25 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Kr 870/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, orzekając w sprawie ze skargi B. Sp. z o.o. w K. (dalej: spółka, skarżąca, strona) uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Stan sprawy był następujący.

W dniu 13 marca 2019 r. spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2019 r., dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznawanych rabatów potransakcyjnych za rabat w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT).

W ramach stanu faktycznego spółka wskazała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. sprzedaży detalicznej drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła, a także sprzedaży hurtowej części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych. W związku z dużą konkurencją na rynku wnioskodawca przeprowadza różnego rodzaju akcje promocyjne w oparciu np. o indywidualne umowy/oferty zawierane z kontrahentami, na podstawie których udzielane są im rabaty potransakcyjne. Ich zasadniczym celem jest uatrakcyjnienie oferty wnioskodawcy oraz intensyfikacja sprzedaży towarów znajdujących się w jego ofercie, zarówno poprzez zwiększanie ilości dostaw na rzecz obecnych kontrahentów, jak i poprzez pozyskiwanie nowych kontrahentów dla towarów oferowanych przez wnioskodawcę. Rabat potransakcyjny stosowany przez spółkę uzależniony jest od przekroczenia określonego pułapu obrotów (czyli zakupów dokonanych przez bezpośredniego nabywcę). W przyjętym modelu wnioskodawca zawiera umowy/oferty z klientami, zgodnie z którymi w przypadku spełnienia określonych warunków dotyczących poziomu dokonanych zakupów towarów handlowych wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym, wnioskodawca przyzna takiemu klientowi rabat potransakcyjny(towarowy, naturalny), co efektywnie zmniejszy cenę zakupu produktów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne