Wyrok NSA z dnia 30 października 2024 r., sygn. II OSK 1537/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) Sędziowie sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 30 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych Wojewody Śląskiego i Rady Miasta Tychy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 22 kwietnia 2024 r. sygn. akt II SA/Gl 80/24 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miasta Tychy z dnia 27 sierpnia 2020 r. nr XIX/399/20 w przedmiocie nadania statutu samorządowej instytucji kultury – Muzeum Miejskiemu w Tychach 1. uchyla zaskarżony wyrok w części obejmującej punkt 1 sentencji i w tym zakresie oddala skargę; 2. oddala skargę kasacyjną Wojewody Śląskiego; 3. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 22 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Gl 80/24, w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miasta Tychy z 27 sierpnia 2020 r. w przedmiocie nadania statutu samorządowej instytucji kultury – Muzeum Miejskiemu w Tychach, stwierdził nieważność załącznika do zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 13 ust. 2, § 17, § 22 ust. 1 (pkt 1 sentencji). W pozostałym zakresie Sąd skargę oddalił (pkt 2 sentencji).
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach organ nadzoru, Wojewoda Śląski zaskarżył uchwałę Rady Miasta Tychy w przedmiocie nadania statutu Muzeum Miejskiemu w Tychach, wskazując, że jest niezgodna z art. 6 ust. 2 ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2019 r. poz. 917 ze zm.), art. 12 i art. 17 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194) w związku z art. 2 i art. 7 Konstytucji RP. Wojewoda zakwestionował określenie: katalogu aktów prawnych, na podstawie których działa Muzeum (§ 1 statutu), zasad prowadzenia działalności gospodarczej (§ 21 ust. 1 statutu), zakresu działania (§ 9 statutu), rodzaju i zakresu gromadzonych zbiorów (§ 10 statutu) i źródeł finansowania (§ 19 ust. 1 pkt 4 statutu). Podniósł także, że § 17, § 22 ust. 1–3 i § 13 ust. 2 statutu stanowią modyfikację przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zdaniem organu w statucie nie powinien się ponadto znaleźć przepis określający Muzeum jako administratora danych osobowych (§ 4 statutu), ani przepis nakładający na dyrektora Muzeum obowiązku przedkładania sprawozdań finansowych (20 statutu).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
