Postanowienie NSA z dnia 25 października 2024 r., sygn. I OSK 1903/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 25 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.F., J.D. i A.F. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 maja 2024 r. sygn. akt IV SA/Wa 1362/22 w sprawie ze skargi E.T., M.F., J.D. i A.F. na pismo Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 7 kwietnia 2022 r. nr DO.7.7613.112.2020.RG w przedmiocie udzielenia informacji o umorzeniu z mocy prawa postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności orzeczenia postanawia oddalić skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Postanowieniem z 27 maja 2024 r. sygn. akt IV SA/Wa 1362/22 (dalej postanowienie IV SA/Wa 1362/22) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 1. odrzucił skargę E.T., M.F., J.D. i A.F. na pismo Ministra Rozwoju i Technologii z 7 kwietnia 2022 r. nr DO.7.7613.112.2020.RG w przedmiocie udzielenia informacji o umorzeniu z mocy prawa postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności orzeczenia; 2. zwrócił skarżącym wpis od skargi w wysokości 200 zł z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że art. 3 § 2-3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej ppsa) wskazuje enumeratywnie, w jakich sprawach orzekają sądy administracyjne. Sądy administracyjne orzekają także w sprawach sprzeciwów od decyzji wydanych na podstawie art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (§ 2a). Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę, i stosują środki określone w tych przepisach (§ 3). We wskazanym katalogu spraw nie mieści się skarga na pismo Ministra Rozwoju i Technologii (dalej Minister) z 7 kwietnia 2022 r. informujące o umorzeniu postępowania z mocy prawa. Jak wynika z treści pisma, Minister poinformował o umorzeniu z mocy prawa z dniem 16 września 2021 r. postępowania o stwierdzenie nieważności orzeczenia Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej Urzędu Spraw Wewnętrznych w Gdańsku z 6 lutego 1961 r. znak SWS.II.w.1/5/60 r. Zaskarżone pismo nie jest decyzją ani postanowieniem, nie stanowi też aktu lub czynności w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, nie rozstrzyga bowiem władczo o prawach lub obowiązkach stron. W ocenie Sądu I instancji, zaskarżone pismo ma charakter wyłącznie informacyjny. Skarga podlegała odrzuceniu na mocy art. 58 § 1 pkt "1" [winno być "6" - uw. NSA] ppsa. O zwrocie uiszczonego wpisu Sąd orzekł na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 ppsa. Na marginesie Sąd I instancji przychylił się do stanowiska skarżących, że nawet ewentualne umorzenie postępowania administracyjnego z mocy prawa musi być potwierdzone decyzją administracyjną. Organ musi każdorazowo zbadać, czy zostały spełnione ustawowe przesłanki do umorzenia postępowania, a więc wydać decyzję deklaratoryjną, na którą stronie przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego (k. 127-129v akt sądowych).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
