Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. III OSK 3250/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lipca 2023 r. sygn. akt II SAB/Wa 313/23 w sprawie ze skargi M.B. na bezczynność Starosty L. w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 6 kwietnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od skarżącego M.B. na rzecz Powiatu L. 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 lipca 2023 r., sygn. akt II SAB/Wa 313/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M.B. (dalej jako "skarżący" albo "skarżący kasacyjnie") na bezczynność Starosty L. (dalej jako "Starosta" albo "organ") w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 6 kwietnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej.
U podstaw wydanego wyroku legły następujące ustalenia oraz analiza prawna.
W dniu 6 kwietnia 2023 r. skarżący za pośrednictwem wiadomości e-mail zwrócił się do Starosty z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w zakresie konkursu ofert, dotyczącego prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego, to jest wskazania:
- czy w ogłoszeniu konkursowym określonym w punkcie VI.7 ogłoszenia, wśród wymaganych załączników do oferty wymagana była "informacja o wdrożeniu standardów obsługi wewnętrznego systemu kontroli jakości udzielanej nieodpłatnej pomocy prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego"?;
- czy odrzucony oferent został wezwany do usunięcia braków formalnych?;
- czy do odrzuconej oferty został załączony załącznik w postaci decyzji Wojewody Mazowieckiego o wpisie organizacji na listę Wojewody w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego, podstawą którego musiało być posiadanie opracowanych standardów obsługi i wewnętrznego systemu kontroli jakości świadczonego nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i nieodpłatnej pomocy prawnej?;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
