Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 123/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. NSA Jacek Surmacz Protokolant asystent sędziego Marcin Bubiński po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Miasta Gdańsk od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lipca 2020 r. sygn. akt V SA/Wa 1613/19 w sprawie ze skargi Miasta Gdańsk na decyzję Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia 5 lipca 2019 r. nr DF.WSA.3140.1.2019 w przedmiocie nakazu zwrotu środków przekazanych na wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 6 lipca 2020 r., sygn. akt V SA/Wa 1613/19, oddalił skargę Miasta Gdańsk na decyzję Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z 5 lipca 2019 r. w przedmiocie nakazu zwrotu środków przekazanych na wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
W wyniku kontroli problemowej przeprowadzonej przez PFRON w czerwcu 2018 r. w Mieście Gdańsku stwierdzono nieprawidłowość dotyczącą realizacji umowy z 12 lipca 2016 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej ze środków PFRON, zawartej pomiędzy Prezydentem Miasta Gdańska a O. s.j. w G. Na podstawie tej umowy Powiatowy Urząd Pracy w Gdańsku zrefundował ze środków PFRON koszty wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (fizjoterapeuta) w wysokości 35 000 zł. Na wyposażonym stanowisku pracy została zatrudniona osoba niepełnosprawna, która wykonywała pracę w okresie od 1 sierpnia 2016 r. do 30 września 2017 r. (14 miesięcy). Pracownik wypowiedział stosunek pracy 30 sierpnia 2017 r. Druga osoba niepełnosprawna została zatrudniona na refundowanym stanowisku pracy na okres od 8 czerwca 2018 r. do 7 marca 2021 r. W tych okolicznościach organ administracji stwierdził, że pracodawca w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną (tj. 30 września 2017 r.) nie zatrudnił innej osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna lub poszukująca pracy i niepozostająca w zatrudnieniu, do czego był zobowiązany zgodnie z zapisami art. 26e ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 426) oraz § 10 pkt 5 umowy z 12 lipca 2016 r. Przerwa w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wyniosła 8 miesięcy i 7 dni. Pomimo wystąpienia przerwy w zatrudnieniu, Prezydent Miasta Gdańska nie wypowiedział umowy i nie zażądał od pracodawcy zwrotu kwoty udzielonej refundacji wraz z odsetkami. W trakcie kontroli ustalono również, że osoba niepełnosprawna skierowana przez PUP do pracy na refundowanym stanowisku była w okresie od 31 marca 2016 r. do 30 maja 2016 r. zatrudniona u tego samego pracodawcy, co stanowiło naruszenie § 2 pkt 1 umowy z 12 lipca 2016 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
