Rola urządzeń kontrolnych podczas pomiaru masy zespołu pojazdów - Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2024 r., sygn. II GSK 158/22
Przewoźnicy drogowi są odpowiedzialni za przestrzeganie dopuszczalnej masy i długości zespołów pojazdów, a funkcjonariusze są uprawnieni do stosowania dostępnych środków w celu kontrolowania tych wymogów, nawet jeśli pomiary nie są dokonane w jednej procedurze, pod warunkiem że przekroczenie jest istotne i wyraźne.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Marek Krawczak Protokolant starszy asystent sędziego Patrycja Kołtan-Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 28 października 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 685/21 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 30 marca 2021 r. nr 3201-IOA.48.1.2021.12 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. A. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie kwotę 2700 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.
Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie (dalej: organ I instancji) decyzją z 27 listopada 2020 r., nr 428000-COC.48.14.2020.9, nałożył na A. A., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: A. A. "P.", ul. W. [...], Ż. (dalej: skarżący) karę pieniężną w wysokości 12 000 zł za naruszenie określone pod Lp. 10.2.4 oraz 10.3.3 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 2140 ze zm., dalej: u.t.d.).
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie (dalej: organ II instancji) decyzją z 30 marca 2021 r., nr 3201-IOA.48.1.2021.12, utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu wskazano, że w dniu 11 stycznia 2020 r. w Świnoujściu na ulicy F. funkcjonariusze celno- skarbowi Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie, przeprowadzili kontrolę drogową zespołu pojazdów składającego się z: ciągnika samochodowego siodłowego marki SCANIA, numer VIN: [...], numer rejestracyjny: [...]; naczepy ciężarowej marki GNIOTPOL, numer VIN: [...], numer rejestracyjny [...]; naczepy ciężarowej marki KRONE, numer VIN: [...], numer rejestracyjny [...]. Przewóz drogowy rzeczy w imieniu i na rzecz A. A. wykonywał kierowca T. D.. Po zważeniu stwierdzono, że łączna masa całkowita zespołu pojazdów wynosiła łącznie 65000 kg. Przewoźnik drogowy wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy dopuścił zatem do wykonywania przez kierowcę przewozu drogowego zespołem trzech pojazdów o masie 65000 kg, podczas gdy dopuszczalna masa całkowita wykazana w poz. F.3 dowodu rejestracyjnego ciągnika samochodowego siodłowego wynosiła 44000 kg. Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów została więc przez przewoźnika przekroczona o 21000 kg, co stanowi 47,73 % dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów wykazanej w dowodzie rejestracyjnym. Zmierzona przez funkcjonariuszy łączna długość zespołu trzech pojazdów wynosiła 25 metrów, co stanowiło przekroczenie o 51,51% dopuszczalnej długości zespołu pojazdów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
