21.01.2025

Odmowa przyznania prawa do dodatku węglowego - Wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2025 r., sygn. I OSK 9/24

Przyznanie dodatku węglowego uzależnione jest od potencjalnego, a nie wyłącznie faktycznego korzystania ze źródła ciepła na paliwo stałe, zgodnie z celem ustawy o dodatku węglowym, obejmującym szerokie wsparcie gospodarstw domowych.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk Sędziowie: Sędzia NSA Karol Kiczka (spr.) Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 września 2023 r., sygn. akt II SA/Rz 493/23 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 6 lutego 2023 r. nr SKO.4116.46.145.2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do dodatku węglowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 września 2023 r., sygn. akt II SA/Rz 493/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie po rozpoznaniu skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 6 lutego 2023 r. nr SKO.4116.46.145.2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do dodatku węglowego I. uchylił zaskarżoną decyzję i decyzję Wójta Gminy Jasło z dnia 14 grudnia 2022 r. nr GOPS.DW.741.2234.2022; II. zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie na rzecz skarżącego [...] kwotę 200 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Zaskarżoną do Sądu decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krośnie (dalej też SKO) utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Jasło (dalej też Wójt) z dnia 14 grudnia 2022 r. odmawiającą przyznania [...] (dalej Wnioskujący, Strona, Skarżący) dodatku węglowego. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Kolegium stwierdziło, że organ pierwszej instancji prawidłowo ustalił istotne dla rozstrzygnięcia okoliczności faktyczne w drodze wywiadu środowiskowego, o którym mowa w art. 2 ust. 15g ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 141, dalej też ustawa o dodatku węglowym, ustawa). Skarżący nie kwestionuje, że do dnia 11 sierpnia 2022 r. główne źródło ogrzewania, wykorzystywane w zamieszkiwanym przez niego budynku pod adresem Trzcinica 194, nie zostało zgłoszone do CEEB. Zgłoszenie takie miało miejsce dopiero w dniu 7 września 2022 r. i wynika z niego, że źródłem ciepła eksploatowanym w przedmiotowym budynku jest: kominek/koza/ogrzewacz powietrza na paliwo stałe (drewno, pellet lub inny rodzaj biomasy, węgiel). Przeprowadzony wywiad potwierdził, że głównym źródłem ogrzewania budynku zamieszkiwanego przez skarżącego, jest koza, ale zasilana drewnem, a nie węglem. Jednocześnie ustalono, że węgiel nie był nigdzie widoczny, ani nie było miejsca jego składowania. Organ odwoławczy stwierdził, że wobec takich ustaleń faktycznych zasadna była odmowa przyznania dodatku węglowego, gdyż stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o dodatku węglowym, przysługuje on tylko wówczas, jeżeli wykorzystywane przez wnioskodawcę główne źródło ogrzewania (takim źródłem może być też koza), zasilane jest paliwami stałymi, a więc węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego (art. 2 ust. 3 ustawy). Stosowane natomiast przez skarżącego drewno, nie jest paliwem stałym w rozumieniu przepisów ustawy o dodatku węglowym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne