Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.880.2024.2.MJ
Możliwość zakwalifikowania kary umownej jako kosztu uzyskania przychodu.
Istota problemu
Przedmiotem interpretacji podatkowej jest kwestia uznania zapłaconej kary umownej za koszt uzyskania przychodu w kontekście jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez wnioskodawcę. Kara umowna została nałożona za nieodebranie zakontraktowanej ilości drewna, co było wynikiem negatywnej zmiany cen biomasy. Wnioskodawca argumentuje, że kara ta nie jest objęta wykluczeniami przewidzianymi w art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT, a jej zapłata była ekonomicznie uzasadniona i służyła zabezpieczeniu źródła przychodów.
Rozstrzygnięcie
Organ podatkowy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, stwierdzając, iż zapłacona kara umowna, nałożona za nieodebranie drewna z powodu zmiany cen, nie jest objęta ograniczeniem wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o PIT. Według organu, kara została zapłacona w celu zabezpieczenia źródła przychodów, co odpowiada ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów wskazanej w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Organ podkreślił konieczność istnienia związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym kosztem a możliwością zapewnienia źródła przychodów. Koszt ten powinien być rozliczany w dacie zapłaty kary w 2024 r.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 28 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 23 grudnia 2024 r. (wpływ 23 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) 2023 r. została podpisana umowa z Nadleśnictwem (...) na przerób oraz odbiór drewna w ilości (...) m. Zrealizowano w 2023 r. z tej umowy odbiór (...) m materiału do dalszej odsprzedaży. W 2023 r. wojna w Ukrainie spowodowała znaczny wzrost cen drewna, zrębki (biomasy) odbieranej od Nadleśnictw. Przykładem obrazującym zmiany cen jest pelet, który kosztował w 2023 r. około 2 300 zł a w roku 2024 r. już 1 200 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
