Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2025 r., sygn. II OSK 266/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) Sędziowie sędzia NSA Leszek Kiermaszek sędzia del. WSA Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 października 2023 r. sygn. akt VII SA/Wa 691/23 w sprawie ze skargi A.C. na czynność Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z maja 1986 r. w przedmiocie włączenia karty ewidencji zabytku – willi mieszkalnej położonej w M. przy ul. [...] do centralnej ewidencji zabytków (obecnie: wojewódzka ewidencja zabytków) 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 19 października 2023 r. sygn. akt VII SA/Wa 691/23 w sprawie ze skargi A.C. na czynność Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z maja 1986 r. w przedmiocie włączenia karty ewidencyjnej zabytku – willi mieszkalnej położonej w M. przy ul. [...] do wojewódzkiej ewidencji zabytków (dawniej centralna ewidencja zabytków), stwierdził bezskuteczność czynności.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W maju 1986 r. (daty dziennej nie określono) sporządzono kartę ewidencyjną zabytku nieruchomego, tj. willi mieszkalnej położonej w M. przy ul. [...].
A.C., właściciel nieruchomości, wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na czynność Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków polegającą na włączeniu nieruchomości do centralnej ewidencji zabytków (obecnie wojewódzkiej ewidencji zabytków). Zarzucił, że w dacie podjęcia czynności istniała jedynie centralna ewidencja zabytków, która była techniczną formą ewidencjonowania zabytków, a włączenie do niej danej nieruchomości nie wywoływało takich doniosłych skutków prawnych dla jej właściciela, jak włączenie do ewidencji wojewódzkiej czy gminnej. Powołał się na art. 143 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, który przewidywał utworzenie krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy. Podniósł, że ustawodawca nie przewidział automatycznego umieszczenia w ewidencji wojewódzkiej zabytków ujętych w centralnej ewidencji zabytków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
![Kup dostęp](https://sm.incdn.pl/ifk/img/paywall.jpg)