Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. III FSK 1252/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Dominik Gajewski (sprawozdawca), Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska, Protokolant Ewa Gil, po rozpoznaniu w dniu 24 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 23 czerwca 2022 r. sygn. akt I SA/Ke 172/22 w sprawie ze skargi M. O. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach z dnia 11 stycznia 2022 r. nr 2601-IEW-711.13.2021 w przedmiocie egzekucji świadczeń pieniężnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z 23 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Ke 172/22 oddalił skargę M. O. (dalej: skarżąca) na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Kielcach (dalej: organ, DIAS) z dnia 11 stycznia 2022 r. w przedmiocie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym.
Skargę kasacyjną na powyższy wyrok wniósł pełnomocnik skarżącej, na podstawie art. 173 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r., poz. 329, dalej p.p.s.a.), zaskarżając wyrok w całości. Zarzucając, że został wydany z naruszeniem przepisów ustawy art. 3 § 1, art. 134 § 1, art. 141 § 4, art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i lit. c oraz art. 1 § 1 i § 2 ustawy Prawo o ustroju sądów administracyjnych w związku z art. 2 i art. 7 Konstytucji RP w związku z art. 6 kpa w związku z art. 19 kpa oraz art. 26 § 1 i art. 27 § 1 pkt 3 oraz art. 33 § 2 pkt 1 oraz art. 34 § 2 pkt 2b i 2a ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz art. 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz art. 2 Ordynacji podatkowej - poprzez wydanie wyroku z pominięciem istotnych elementów stanu faktycznego i treści norm prawnych regulujących postępowanie egzekucyjne w administracji, brak w uzasadnieniu wyroku analizy zakresu rzeczowego ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz zakresu rzeczowego ustawy Ordynacja podatkowa, błędne ustalenie momentu wszczęcia postępowania egzekucyjnego oraz nieprawidłowe określenie zakresu rzeczowego postępowania egzekucyjnego, wykorzystanie norm postępowania egzekucyjnego do określania wielkości niepodatkowych należności budżetowych brak w uzasadnieniu ustosunkowania się do podniesionego w skardze problemu podzielności zobowiązania pieniężnego, i nie ustosunkowanie się w uzasadnieniu wyroku do przedstawionej w złożonej skardze kwestii jedności zobowiązania pieniężnego, istotne braki w uzasadnieniu wyroku mają decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia i oddalenia wniesionej skargi stanowi to naruszenie przez WSA w Kielcach art. tj. art. 3 § 1, art. 134 § 1, art. 141 § 4, art. 145 § 1 pkt. 1 lit. a i lit. c oraz art. 1 § 1 i § 2 ustawy Prawo o ustroju sądów administracyjnych w związku z art. 2 i art. 7 Konstytucji RP w związku z art. 6 kpa w związku z art. 19 kpa oraz art. 2 § 1 ordynacji podatkowej oraz art. 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz art. 34 § 2 pkt 2b oraz art. 26 §1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - poprzez uznanie za uznanie za legalne przekształcenie postępowania w sprawie zarzutów do tytułu wykonawczego w postępowania w sprawie określenia prawidłowej wielkości odsetek od zobowiązań podatkowych, uznanie za legalne określanie wielkości należności budżetowych w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z pominięciem praw strony do udziału w postępowaniu administracyjnych w sprawie określenia jej zobowiązania publiczno-prawnego, uznania za legalne naruszenie właściwości rzeczowej organu podatkowego przez wierzyciela, naruszenie właściwości rzeczowej organu podatkowego praw i obowiązków organu podatkowego w zakresie kształtowania niepodatkowych należności budżetu - uznanie za legalne naruszenie przez Wierzyciela właściwości rzeczowej organu podatkowego – 3 § 1, art. 134 § 1, art.141 § 4, art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i lit. c oraz art. 1 §1 i § 2 prawa o ustroju sądów administracyjnych w związku z art. 2 i art. 7 Konstytucji RP w związku z art. 6 kpa w związku z art. 19 kpa oraz art. 27 § 1 pkt 3 oraz art. 33 § 2 pkt 1 oraz art. 34 § 2 pkt. 2b ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w związku z art. 2 § 1 Ordynacji podatkowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
