Zakaz promocji aptek a reklama produktów leczniczych - Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. II GSK 997/21
Reklamą aptek i ich działalności jest każdy przekaz mający na celu zachęcenie do korzystania z usług apteki lub zakupu produktów w niej oferowanych, z wyłączeniem informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki, co jest zabronione na mocy art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Marcin Kamiński (spr.) Sędzia del. WSA Marek Krawczak Protokolant asystent sędziego Marcin Bubiński po rozpoznaniu w dniu 29 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. S.A. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 1217/20 w sprawie ze skargi P. S.A. w L. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 31 marca 2020 r. nr PORZII.61.160.2019.AZ.LB.2 w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej oraz nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. S.A. w L. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I. Przedmiot kontroli kasacyjnej.
Wyrokiem z dnia 19 listopada 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 1217/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. S.A. w L. (strona skarżąca, skarżąca spółka, skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (organ, GIF) z dnia 31 marca 2020 r., nr PORZII.61.160.2019.AZ.LB.2, w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy i nałożenia kary pieniężnej.
II. Stan sprawy wynikający z kontrolowanego wyroku.
W dniach od 11 do 13 listopada 2018 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Łodzi (WIF) przeprowadzili kontrolę w prowadzonej przez spółkę aptece położonej w L. przy ul. [...]. W trakcie kontroli stwierdzono, że w izbie ekspedycyjnej kontrolowanej apteki znajdowały się: 1) napisy "PROMOCJA" nad regałem ekspedycyjnym; 2) etykiety z cenami i napisem "PROMOCJA" umieszczone przy asortymencie na regałach ekspedycyjnych; 3) plakaty ze zdjęciami produktów i ich wyeksponowanymi cenami wywieszone w izbie ekspedycyjnej: a) "Zdrowy powrót do szkoły" z napisem: "oferta ważna od 27.08 do 09.09.2018 r. lub do wyczerpania zapasów", b) "Gotowi na jesień" z napisem: "oferta ważna od 10.09 do 23.09.2018 r. lub do wyczerpania zapasów"; 4) plakaty (A4) ze zdjęciami produktów, ich wyeksponowanymi cenami i napisem: data obowiązywania 10-16.09.2018 r. lub do wyczerpania zapasów, ustawione na statywach na stole ekspedycyjnym; 5) etykiety "[...] dbam o zdrowie APTEKA" z wyeksponowanymi cenami i napisem: "czas obowiązywania od 1.09.2018 r. do 30.09.2018 r. przymocowane na statywach do kosza promocyjnego"; 6) napis "WYPRZEDAŻ, 1 zł, 2zł, 5zł" umieszczony na obudowie kosza promocyjnego oraz napis "CENY OD 1 zł" wraz z symbolami monet 1zł, 2 zł, 5 zł umieszczony na etykiecie (A4) przymocowanej na statywie do kosza promocyjnego; 7) ulotki "[...] dbam o zdrowie, APTEKA, W przypadku braku realizacji recepty w czasie 24 H OTRZYMASZ KUPON 20 zł Gwarancja 100% realizacji recepty". W związku ze stwierdzonymi naruszeniami Łódzki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Łodzi decyzją z 24 września 2019 r.: I. nakazał skarżącej zaprzestać prowadzenia reklamy apteki i jej działalności, za pośrednictwem: 1. plakatów ze zdjęciami produktów i ich wyeksponowanymi cenami zawieszonych w izbie ekspedycyjnej, w okresie co najmniej od 13.02.2019 r. do chwili wydania decyzji; 2. plakatów ze zdjęciami produktów i ich wyeksponowanymi cenami ustawionych na statywach na stole ekspedycyjnym w okresie co najmniej od 13.02.2019 r. do chwili wydania decyzji; 3. ulotek o treści: "(logo) [...] dbam o zdrowie, APTEKA, W przypadku braku realizacji recepty w czasie 24H, OTRZYMASZ KUPON 20 zł, Gwarancja 100% realizacji recepty" wydawanych pacjentom w przypadku braku pełnej realizacji recepty w okresie co najmniej od 11.09.2018 r. do chwili wydania decyzji; 4. "KUPONÓW 20 zł" wydawanych pacjentom w przypadku nie wywiązania się apteki z zapewnienia produktów w czasie 24H w okresie co najmniej od 11.09.2018 r. do chwili wydania decyzji – wobec stwierdzenia naruszenia art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.- Prawo farmaceutyczne; II. nałożył na przedsiębiorcę skarżącą karę pieniężną w kwocie 25 000 złotych, w związku ze stwierdzeniem prowadzenia zakazanej reklamy ww. apteki, za pośrednictwem: 1. działań wskazanych w pkt I. rozstrzygnięcia decyzji w okresach wskazanych w tym punkcie, 2. plakatu "Zdrowy powrót do szkoły" ze zdjęciami produktów i ich wyeksponowanymi cenami i napisem "Oferta ważna od 27.08 do 09.09.2018 r. lub do wyczerpania zapasów zawieszonego w izbie ekspedycyjnej w okresie od 27.08.2018 r. do 09.09.2018 r.", 3. plakatu "Gotowi na jesień" ze zdjęciami produktów i ich wyeksponowanymi cenami i napisem "Oferta ważna od 10.09 do 23.09.2018 r. lub do wyczerpania zapasów zawieszonego w izbie ekspedycyjnej w okresie od 10.09.2018 r. do 23.09.2018 r.", 4. plakatów ze zdjęciami produktów i ich wyeksponowanymi cenami i napisem "data obowiązywania 10-16.09.2018 r. lub do wyczerpania zapasów, ustawionych na statywach na stole ekspedycyjnym w okresie 10-16.09.2018 r.", 5. napisu PROMOCJA umieszczonego nad regałem ekspedycyjnym w okresie co najmniej od 11.09.2018 r. do 07.08.2019 r., 6. etykiet cenowych z napisem "PROMOCJA" w okresie co najmniej od 11.09.2018 r. do 07.08.2019 r., 7. napisu: "WYPRZEDAŻ" "1zł, 2zł, 5zł" umieszczonego na koszu promocyjnym oraz napis "CENY OD 1zł" i "1zł, 2zł, 5zł" umieszczony na statywie nad koszem w okresie co najmniej od 11.09.2018 r. do 07.08.2019 r"; 8. etykiety "DOZ Dbam o zdrowie APTEKA" z wyeksponowanymi cenami przymocowanej na statywie do kosza promocyjnego ustawionego w dostępnej dla pacjentów części ekspedycji w okresach co najmniej od 01.09 - 30.09.2018 r. i od 13.02.2019 r. do 07.08.2019 r"; III. umorzył postępowanie w sprawie naruszenia przepisu art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2021 Prawo Farmaceutyczne (u.p.f.) wobec zaprzestania prowadzenia zakazanej reklamy oraz jej działalności za pośrednictwem działań reklamowych wymienionych w pkt od II.2 do II.8 swej decyzji, w zakresie, w jakim art. 94a ust. 3 tej ustawy nakłada na wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego obowiązek wydania decyzji nakazującej zaprzestania prowadzenia zakazanej reklamy o jakim mowa w art. 94a ust. 1 u.p.f.; IV. decyzji w pkt I rozstrzygnięcia nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty