12.09.2024

Zakaz dalszej działalności muzeum - Wyrok NSA z dnia 12 września 2024 r., sygn. II OSK 2678/21

Muzea utworzone przez osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, podobnie jak muzea utworzone przez podmioty publiczne (organy administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego), są objęte nadzorem ministra, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2019 r. poz. 917 ze zm.), i może wobec nich zostać wydana decyzja o zakazie dalszej działalności, wymieniona w art. 8 ust. 2 tej ustawy.

Teza urzędowa

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Miron sędzia del. WSA Grzegorz Antas Protokolant starszy asystent sędziego Inesa Wyrębkowska po rozpoznaniu w dniu 12 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1316/20 w sprawie ze skargi Z. z siedzibą w K. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 marca 2020 r. znak: DDK-WM.6002.26.2019.KS w przedmiocie zakazu dalszej działalności muzeum 1. oddala skargę kasacyjną; 2. oddala wniosek M. w K. o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 8 kwietnia 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1316/20 oddalił skargę Z. z siedzibą w K. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 23 marca 2020 r. w przedmiocie zakazu dalszej działalności muzeum.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Decyzją z 23 marca 2020 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakazał dalszej działalności Muzeum A., mieszczącego się w [...] przy [...] w K., założonego i prowadzonego przez Z. z siedzibą w K.. W uzasadnieniu wskazano, że organ przeprowadził w dniach 5-7 marca 2018 r. kontrolę w Muzeum, w trakcie której stwierdził nieprawidłowości w zakresie eksponowania, ewidencjonowania, ochrony i zabezpieczenia zbiorów. Dokumentacja ewidencyjna zbiorów Muzeum była niepełna i nie odpowiadała prawnym wymogom. Nie została zapewniona właściwa ochrona przeciwpożarowa budynku (brak instrukcji przeciwpożarowej i sprawnego systemu przeciwpożarowego). Nie zapewniono bezpośredniej całodobowej ochrony fizycznej Muzeum ani sprawnego systemu antywłamaniowego. Możliwość zwiedzania była ograniczona (konieczne umówienie wizyty przez telefon). W czasie trzech lat (2015-2018) poprzedzających kontrolę zorganizowano tylko jedną wystawę czasową. Gabloty i sprzęt wystawienniczy były zużyte, nieestetyczne i niedostatecznie chroniły obiekty. Stwierdzono nieprawidłowości w zakresie opisów muzealnych eksponatów. W budynku nie było ogrzewania ani systemów klimatyzacyjnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty