Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.807.2024.2.AG
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami inwestycyjnymi związanymi z budową budynku Centrum wraz z wyposażeniem; prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy instalacji fotowoltaicznej oraz od kosztów związanych pośrednio i bezpośrednio z funkcjonowaniem instalacji fotowoltaicznej oraz funkcjonowaniem Centrum.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami inwestycyjnymi związanymi z budową budynku Centrum wraz z wyposażeniem;
-prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy instalacji fotowoltaicznej;
-prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od kosztów związanych pośrednio i bezpośrednio z funkcjonowaniem instalacji fotowoltaicznej oraz funkcjonowaniem Centrum.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 grudnia 2024 r. (wpływ 17 grudnia 2024 r.) oraz pismem z 14 grudnia 2024 r. (wpływ 24 grudnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina Miasto (…) ( dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, tworząc z nimi wspólnie jednego podatnika podatku VAT. Gmina poprzez swoje jednostki / zakład budżetowy prowadzi działalność: zarówno opodatkowaną, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361, dalej: ustawa o VAT), zwolnioną z VAT jak również działalność niepodlegającą opodatkowaniu, realizowaną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Każda z jednostek / zakład budżetowy na fakturach sprzedaży jako sprzedawcę przedstawia dane Gminy, podając jako wystawcę dokumentu dane konkretnej jednostki / zakładu budżetowego, która faktycznie sprzedaży dokonuje. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku faktur zakupu - każda z jednostek / zakład budżetowy otrzymuje dokumenty, w których jako nabywca wskazana jest Gmina, a odbiorcą jest faktyczna jednostka / zakład budżetowy, dokonujące danego zakupu na swoje potrzeby. Jednostka / zakład budżetowy samodzielnie dokonuje bezpośredniej alokacji zakupów przyporządkowując, jakiego rodzaju działalności zakup dotyczy. Na tej podstawie podatek VAT naliczony albo nie jest odliczany albo jest odliczany: w całości, lub z uwzględnieniem wskaźników wyliczonych dla każdej jednostki budżetowej na podstawie art. 86 i 90 ustawy o VAT. Na podstawie dokumentów zakupu i sprzedaży w każdej jednostce/ zakładzie budżetowym dokonywane jest rozliczanie podatku VAT. Gmina Miasto (…) dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT konsolidując rozliczenia wszystkich jednostek/ zakładu budżetowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty