15.11.2024

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1272/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar (spr.) Protokolant asystent sędziego Jarosław Lubryczyński po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2021 r. sygn. akt V SA/Wa 193/21 w sprawie ze skargi Gminy S. na decyzję Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 22 października 2020 r. nr 24/2020/RF-I-SE.433.4.13.2020.EA w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy S. na rzecz Zarządu Województwa Mazowieckiego kwotę 10 800 (dziesięć tysięcy osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 13 kwietnia 2021 r., sygn. akt V SA/Wa 193/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy S. (dalej powoływana jako skarżąca gmina) na decyzję Zarządu Województwa Mazowieckiego (dalej powoływany także jako organ, Zarząd) z 22 października 2020 r. w przedmiocie określenia dofinansowania przypadającego do zwrotu.

Sąd pierwszej instancji orzekł w następującym stanie sprawy.

Z akt sprawy wynika, że skarżąca gmina zawarła w Województwem Mazowieckim szereg umów o dofinansowania projektów związanych ze stworzeniem dodatkowych miejsc dla dzieci w oddziałach przedszkolnych przy Szkole Podstawowej w S., M. oraz W. Gmina w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 30 czerwca 2017 r. realizowała pierwszy projekt P1, w ramach którego miała stworzyć 40 nowych miejsc w oddziałach przedszkolnych, w okresie od 1 września 2017 r. do 28 lutego 2019 r. drugi projekt P2 w ramach którego miała stworzyć 57 miejsc oraz w okresie od 3 września 2018 r. do 30 września 2019 r. trzeci projekt P3 w ramach którego gmina miała stworzyć 88 nowych miejsc w oddziałach przedszkolnych. W wyniku przeprowadzonych kontroli projektów oraz na podstawie dokumentacji rekrutacyjnej oraz danych w systemie SL 2014, organy uznały, że skarżąca gmina realizując projekt P2 utworzyła jedynie 17 nowych miejsc wychowania przedszkolnego ponieważ 40 z zrekrutowanych dzieci uczestniczyło wcześniej w projekcie P1, zaś w ramach projektu P3 utworzyła jedynie 31 nowych miejsc ponieważ pozostałe dzieci uczęszczały do oddziałów przedszkolnych w ramach wcześniejszych projektów P1 i P2. Na tej podstawie organy uznały, że koszty poniesione na wyżywienie dzieci nieobjętych danym projektem w ramach usług cateringowych należało uznać za wydatki niekwalifikowane. Ponadto za wydatki niekwalifikowane uznano wydatki poniesione na sfinansowanie dodatkowych zajęć względem dzieci, które uczestniczyły w takich samych zajęcia we wcześniejszych projektach.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp