Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1680/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Ewa Kwiecińska (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak–Kubiak sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski Protokolant starszy asystent sędziego Joanna Drapczyńska-Sobiczewska po rozpoznaniu w dniu 3 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 869/22 w sprawie ze skargi R.T. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 25 lutego 2022 r. nr 597 w przedmiocie zwolnienia ze służby 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R.T. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 869/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę R.T. (skarżący) na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 25 lutego 2022 r. nr 597 w przedmiocie zwolnienia ze służby. W rozstrzygnięciu przyjęto następujący stan faktyczny i prawny:
Wnioskiem z 27 kwietnia 2021 r. Naczelnik Zarządu w Krakowie Centralnego Biura Śledczego Policji zwrócił się do Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji (dalej: "Komendant) o wszczęcie postępowania w przedmiocie zwolnienia R.T. - wówczas eksperta Wydziału do Zwalczania Zorganizowanej Przestępczości Narkotykowej Zarządu w Krakowie Centralnego Biura Śledczego Policji, delegowanego z urzędu do czasowego pełnienia służby w Zarządzie w Warszawie tej jednostki, ze służby w Policji, na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji. Wniosek uzasadniono tym, iż policjant w czasie pełnienia służby wykazywał się liczną i długotrwałą absencją (w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia sporządzenia wniosku przebywał na zwolnieniach lekarskich przez 390 dni), co nie pozostaje bez wpływu na właściwe funkcjonowanie i realizację zadań nałożonych na Zarząd w Krakowie Centralnego Biura Śledczego Policji. Ponadto przełożony policjanta wyjaśnił, że liczna korespondencja związana z roszczeniami i rzekomymi nieprawidłowościami wskazywanymi przez skarżącego, wielokrotnie powodowała konieczność zaangażowania wielu osób w wyjaśnianie, sprawdzanie i ustosunkowywanie się do czynionych zarzutów, nierzadko i wielokrotnie tych samych. Każdorazowa weryfikacja tych zarzutów nie potwierdziła natomiast ich prawdziwości. Swoim zachowaniem skarżący powodował dezorganizację służby, obarczanie dodatkowymi i czasochłonnymi czynnościami innych osób, co również nie pozostawało bez wpływu na właściwe funkcjonowanie i realizację zadań nałożonych na Zarząd w Krakowie Centralnego Biura Śledczego Policji. Podkreślono również, że policjant w kierowanej korespondencji dawał wyraz braku szacunku do formacji, jaką jest Policja oraz braku szacunku do przełożonych, bowiem w zawiadomieniach do podmiotów zewnętrznych - Prokuratury, Urzędu Ochrony Danych Osobowych wielokrotnie naruszał wizerunek Policji, kwestionując jej funkcjonowanie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty