Postanowienie NSA z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. II GSK 1290/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Kręcisz po rozpoznaniu w dniu 18 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej F. Sp. z o.o. w P. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 kwietnia 2024 r., sygn. akt III SA/Po 30/24 w sprawie ze skargi F. Sp. z o.o. w P. na czynność Wielkopolskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej z dnia 1 grudnia 2023 r. nr PW/1279/2023 w przedmiocie ustalenia istnienia rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 5 kwietnia 2024 r., sygn. akt III SA/Po 30/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu odrzucił skargę F. Sp. z o. o. z siedzibą w P. na czynność Wielkopolskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej z dnia 1 grudnia 2023 r., nr PW/1279/2023, w przedmiocie ustalenia istnienia rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Pismem z dnia 13 października 2023 r. F. Sp. z o. o. z siedzibą w P. wystąpiła do Wielkopolskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej z wnioskiem o wszczęcie postępowania w przedmiocie ustalenia istnienia rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej.
W odpowiedzi, pismem z dnia 1 grudnia 2023 r. Prezes Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej poinformował wnioskodawcę, że Wielkopolska Okręgowa Izba Aptekarska i jej organy nie są w jakimkolwiek zakresie uprawnione i zobowiązane do prowadzenia postępowań w zakresie ustalania posiadania czy nieposiadania przez dany podmiot rękojmi należytego prowadzenia apteki.
Ze skargą na czynność Wielkopolskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej z dnia 1 grudnia 2023 r. wystąpiła F. Sp. z o. o. z siedzibą w P.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził, że skarga ta jest niedopuszczalna i podlega odrzuceniu.
Zdaniem Sądu I instancji, Prezes Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej zasadnie poinformował wnioskodawcę, że organ będący adresatem wniosku nie posiada uprawnień do prowadzenia postępowania administracyjnego regulowanego przez przepisy k.p.a. w zakresie odnoszącym się do ustalenia, czy dany podmiot posiada rękojmię należytego prowadzenia apteki. Zaskarżone pismo nie mogło być wobec tego uznane za czynność z zakresu administracji publicznej dotyczącą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, ponieważ nie ma przepisów prawa dających stanowiących podstawę domagania się od organu wszczęcia odrębnego postępowania administracyjnego w przedmiocie ustalenia, czy określony podmiot posiada rękojmię należytego prowadzenia apteki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty