Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2024 r., sygn. III OSK 287/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Protokolant asystent sędziego Krzysztof Książek po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 listopada 2022 r. sygn. akt II SAB/Wa 383/22 w sprawie ze skargi M.M. na bezczynność Prokuratora Rejonowego Warszawa-Ochota w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 13 lutego 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 listopada 2022 r., sygn. akt II SAB/Wa 383/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej "WSA w Warszawie" lub "Sąd I instancji"), po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.M. (dalej "skarżący") na bezczynność Prokuratora Rejonowego Warszawa-Ochota w Warszawie (dalej "Prokurator Rejonowy" lub "organ") w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 13 lutego 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej: 1. zobowiązał Prokuratora Rejonowego Warszawa-Ochota w Warszawie do rozpoznania wniosku M.M. z dnia 13 lutego 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2. stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3. oddalił skargę w pozostałym zakresie; 4. zasądził od Prokuratora Rejonowego Warszawa-Ochota w Warszawie na rzecz M.M. kwotę 597 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Powyższy wyrok, od którego została złożona skarga kasacyjna, zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Pismem z dnia 13 lutego 2020 r. skarżący zwrócił się do Prokuratora Rejonowego o udostępnienie informacji publicznej w następującym zakresie: 1) w jaki sposób realizowany był, w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Ochota, obowiązek zapewnienia równomiernego obciążenia obowiązkami służbowymi oraz uwzględnienia doświadczenia zawodowego prokuratorów w prowadzeniu określonej kategorii spraw (art. 37 § 2 ustawy Prawo o prokuraturze), w szczególności: a) czy w odniesieniu do prokuratorów Prokuratury Rejonowej Warszawa-Ochota w Warszawie wykorzystywano informacje wynikające z wykazów służbowych prokuratorów w celu przydziału spraw? Czy zamiast tego dekretowano sprawy na dany dział (Ds.) przyjmując kryterium miejsca popełnienia (ujawnienia) czynu zabronionego, a konkretna sprawa była przypisywana prokuratorowi przez pracownika sekretariatu?, b) czy wystąpiły sytuacje dekretacji spraw prokuratorowi objętych właściwością terytorialną danego Ds., w ramach którego ww. prokurator nie wykonywał obowiązków? Z jakich powodów?, c) czy wystąpiły sytuacje dekretacji prokuratorowi zatrudnionemu na dziale dochodzeniowo-śledczym spraw obejmujących czyn zabroniony z art. 299 Kodeksu karnego (niezależnie od przyjętej wstępnie albo w toku postępowania kwalifikacji prawnej) lub określonych w pkt 7 wytycznych Prokuratora Generalnego z 10 sierpnia 2017 r. nr 5/17 ([...]) w sprawie zasad prowadzenia postępowań przygotowawczych o przestępstwa związane z procederem wyłudzenia nienależytego zwrotu podatku VAT oraz innych oszukańczych uszczupleń w tym podatku?, d) czy w każdej ze spraw jak w pkt 1 lit. c Prokurator Rejonowy Warszawa-Ochota w Warszawie występował z wnioskiem o przejęcie sprawy przez jednostki wyższego szczebla? Jeżeli nie, jakie były powody odstępstwa od tej czynności? – wnoszę o przekazanie skanów zarządzeń, obowiązujących w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Ochota; – zarządzenia o strukturze organizacyjnej zgodnie z art. 37 § 1 ustawy Prawo o prokuraturze; – zarządzenia o szczegółowym podziale obowiązków służbowych w tej jednostce; 2) czy w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Ochota, zgodnie z § 54 ust. 1 Regulaminu urzędowania jednostek organizacyjnych prokuratury ustalono stały rozkład dni, w których referenci sądowi sprawy, o których mowa w § 321, biorą udział w rozprawie (posiedzeniu) przed tym sądem (dni sądowe prokuratorów)? W przypadku odpowiedzi negatywnej: 3) w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. jakimi kryteriami kierował się Prokurator Rejonowy Warszawa-Ochota wyznaczając prokuratorom udział w rozprawie (posiedzeniu) przed sądem, w szczególności: a) czy w każdym miesiącu od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. przestrzegany był obowiązek zapewnienia równomiernego obciążenia obowiązkami służbowymi w zakresie liczby przydzielonych dni sesyjnych – sądowych w odniesieniu do prokuratorów świadczących pracę w całym miesiącu (z wyłączeniem osób nieobecnych w pracy), b) czy w każdym miesiącu od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r., przestrzegany był obowiązek zapewnienia równomiernego obciążenia obowiązkami służbowymi w zakresie liczby przydzielonych dni sesyjnych – sądowych z uwzględnieniem obligatoryjnego udziału prokuratora w rozprawie lub posiedzeniu, 4) w zakresie informacji publicznej dotyczącej zasad funkcjonowania Prokuratury Rejonowej Warszawa-Ochota w Warszawie, tj. zasad faktycznego sprawowania wewnętrznego nadzoru służbowego, zwracam się z wnioskiem o udzielenie informacji w następującym zakresie: a) czy prowadzone lub zlecone, w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r., przez Prokuratura Rejonowego Warszawa-Ochota kontrole spraw trwających ponad 6 miesięcy, były w odniesieniu do wszystkich spraw dokonywane po uprzednim osobistym zapoznaniu się przez ww. Prokuratora z aktami głównymi prowadzonych postępowań? b) czy, w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. wystąpiły przypadki, aby uwagi sporządzane przez Prokuratora Rejonowego Warszawa-Ochota w karcie nadzoru służbowego spraw trwających ponad 6 miesięcy (czas rzeczywisty lub czas procesowy) były dokonywane jedynie na podstawie akt podręcznych, a bez analizy akt głównych przez prokuratora przełożonego, co do stanu sprawy? c) czy w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. wystąpiły przypadki żądania przez Prokuratora Rejonowego Warszawa-Ochota "porozumienia" w sprawie z prowadzącym lub nadzorującym postępowanie prokuratorem? Jeżeli tak to: – czy Prokurator Rejonowy żądając "porozumienia" określa zawsze jego przedmiot i cel?; – czy z przebiegu "porozumienia" sporządzone są zawsze notatki służbowe podpisane przez Prokuratora Rejonowego, które określają żądane lub sugerowane przez Prokuratora Rejonowego konkretne czynności procesowe, kierunki i terminy zakończenia sprawy?, 5) w kontekście zasad funkcjonowania Prokuratury Rejonowej Warszawy-Ochota oraz danych publicznych dotyczących zatrudnienia i faktycznego obciążania pracą prokuratorów, zwracam się z żądaniem udzielania informacji publicznej w następującym zakresie: a) ile etatów orzeczniczych, w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r. przypadało w poszczególnych miesiącach na Prokuraturę Rejonową Warszawa-Ochota?, b) ile faktycznie prokuratorów (asesorów) (z wyłączeniem Prokuratora Rejonowego i jego zastępców), w okresie od 1 lutego 2019 r. do 13 lutego 2020 r., wykonywało obowiązki służbowe w poszczególnych miesiącach w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Ochota?, c) w przypadku, gdy liczba faktycznie wykonujących czynności służbowego jest niższa od przyznanych etatów, jakie czynności podjął Prokurator Rejonowy Warszawa-Ochota w celu zapewnienia warunków do prawidłowego wykonywania obowiązków służbowych przez prokuratorów zgodnie z § 56 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości – Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury z dnia 7 kwietnia 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 508) oraz umożliwienia wykonywania zadań zgodnie z art. 129 Kodeksu pracy? 6) czy w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Ochota Prokurator Rejonowy wyznacza dyżury zdarzeniowe i aresztanckie zgodnie z art. 132 Kodeksu pracy, tj. z zachowaniem dobowej i tygodniowej normy odpoczynku oraz zgodnie ze stanowiskiem Prokuratury Krajowej zawartym w piśmie z 15 maja 2007 r. (sygn. [...]) dotyczącego analogicznego do obowiązującego stanu prawnego – w załączeniu?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty