Opłaty za usługi wodne i ich retrospektywna aplikacja - Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. III OSK 4141/21
Opłata za zmniejszenie retencji terenowej może być naliczana tylko dla nieruchomości znajdujących się na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, przy czym przepisy te nie mogą działać retroaktywnie na stany faktyczne sprzed wejścia w życie nowego Prawa wodnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 29 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Krakowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 lipca 2020 r., sygn. akt II SA/Kr 457/20 w sprawie ze skargi C. spółka komandytowa sp.k. z siedzibą w K. na decyzję Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 7 lutego 2020 r., nr GK-05.624.49.2019.ARZ w przedmiocie określenia opłaty za usługę wodną 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Prezydenta Miasta Krakowa na rzecz C. spółka komandytowa sp.k. z siedzibą w K. kwotę 968 (dziewięćset sześćdziesiąt osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 28 lipca 2020 r., sygn. akt II SA/Kr 457/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (dalej: Sąd I instancji, WSA), po rozpoznaniu sprawy ze skargi C. spółka komandytowa sp.k. z siedzibą w K. (dalej: spółka), uchylił decyzję Prezydenta Miasta Krakowa z 7 lutego 2020 r., nr GK-05.624.49.2019.ARZ w przedmiocie określenia opłaty za usługę wodną oraz zasądził od Prezydenta Miasta Krakowa na rzecz skarżącej 1017 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodził się Prezydent Miasta Krakowa (dalej: organ, Prezydent) i w skardze kasacyjnej zarzucił zaskarżonemu wyrokowi:
1) na zasadzie 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego, tj. art. 269 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2020 r., poz. 310; dalej: Prawo wodne) poprzez błędną wykładnię pojęć zawartych w art. 269 ust. 1 Prawa wodnego, to jest pojęcia "obszary nieujęte w systemy kanalizacji otartej lub zamkniętej", jak również niewyjaśnienie, jakie konkretne urządzenia wchodzą w skład tej kanalizacji i jaki jest ich przebieg, tak aby możliwa była ocena spełniania przymiotu systemu kanalizacji otwartej lub zamkniętej (jakiejkolwiek);
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
