03.09.2024

Ustalanie opłat za odpady komunalne na podstawie wodomierza głównego - Wyrok NSA z dnia 3 września 2024 r., sygn. III FSK 1266/23

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi mogą być ustalane w oparciu o zużycie wody wskazane przez wodomierz główny, co jest zgodne z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz lokalnymi uchwałami regulującymi te opłaty.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Dalkowska, Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia del. WSA Agnieszka Olesińska (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 3 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej "B." w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 czerwca 2023 r. sygn. akt I SA/Sz 68/23 w sprawie ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "B." w D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 8 grudnia 2022 r. nr SKO.4141.1895.2022 w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

|III FSK 1266/23 | |

| | |

UZASADNIENIE

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. akt I SA/Sz 68/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Spółdzielni Mieszkaniowej "B." w D. (dalej jako: skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 8 grudnia 2022 r. w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Skarżąca nie kwestionowała tego, że jest podmiotem zobowiązanym do złożenia deklaracji, że nieruchomość położona w D. przy ul. [...] wyposażona jest w wodomierz (licznik) wody zużytej na nieruchomości, ponadto posiada liczniki indywidualne w poszczególnych lokalach mieszkalnych, nie kwestionowała także obowiązku uiszczania przedmiotowej opłaty, ale jej wysokość w związku z przyjętym sposobem przez organ odczytu licznika zużytej wody tj. według wskazań wodomierza głównego na nieruchomości, a nie z liczników indywidualnych lokali mieszkalnych. Odnosząc się do wskazanego sporu WSA w Szczecinie stwierdził, że na podstawie art. 6k ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2022 r. poz. 2519, zwana w dalszej części: "u.c.p.g.") Rada Miejska w D. w drodze uchwały z dnia 25 listopada 2021 r. nr [...] w odniesieniu do nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy postanowiła, że opłata za gospodarowanie odpadami ustalana będzie na podstawie metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 2 u.c.p.g., tj. według zużycia wody z danej nieruchomości. Stawka opłaty została określona w ww. uchwale w kwocie 11,00 zł za 1 m3 zużytej wody. Odnosząc się natomiast do sposobu obliczenia opłat w decyzji WSA wskazał, że jest on zgodny z regulacjami zawartymi w ww. uchwale Rady Miejskiej w D. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty oraz określenia stawki opłaty podwyższonej. Wymieniona uchwała jest prawem miejscowym, zatem Skarżąca nie może skutecznie w indywidualnych sprawach administracyjnych, zakończonych wydaniem decyzji, kwestionować ustalonych w tych aktach zasad odpłatności. Dopóki zatem akt prawa miejscowego obowiązuje Sąd ma obowiązek stosować taką regulację.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne