03.09.2024 Podatki

Wyrok NSA z dnia 3 września 2024 r., sygn. II FSK 815/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Dumas (spr.), Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia del. WSA Krzysztof Kandut, Protokolant asystent sędziego Adrianna Siniarska, po rozpoznaniu w dniu 3 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A S.A. z siedzibą w A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2024 r., sygn. akt III SA/Wa 2619/23 w sprawie ze skargi A S.A. z siedzibą w A na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 lipca 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.176.2019.2.BK w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A S.A. z siedzibą w A na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1.1. Wyrokiem z 7 marca 2024 r. (sygn. akt III SA/Wa 2619/23) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A S.A. z siedzibą w A – nazywanej dalej "Spółką", na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 lipca 2019 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.176.2019.2.BK) w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.

2.1. W skardze kasacyjnej od powyższego wyroku, wywiedzionej przez Spółkę, podniesiono zarzuty naruszenia:

- art. 153 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako "P.p.s.a.") w zw. z art. 193 tej ustawy poprzez niezastosowanie się do wytycznych wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 lipca 2023 r. o sygn. akt II FSK 128/21 w toku ponownej wykładni spornego przepisu art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 poz. 865 ze zm.; dalej jako "u.p.d.o.p.");

- art. 146 § 1 P.p.s.a. w zw. z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) P.p.s.a. i art. 14b §1 i 3 oraz art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.; dalej jako "O.p.") poprzez zaakceptowanie działania organu polegającego na niedokonaniu oceny prawnej skutków podatkowych korekt warunków transakcji, pomimo że okoliczność dokonania przez Spółki tych korekt po zidentyfikowaniu "nierynkowego" charakteru transakcji była istotnym (a wręcz kluczowym) elementem opisu zdarzenia przyszłego a wniosek o interpretację dotyczył właśnie oceny podatkowych skutków dokonywanych korekt i brak rozważenia szerszego znaczenia pojęcia “dokonywania transakcji" na gruncie wykładni językowej oraz dalszych dyrektyw wykładni, co w konsekwencji doprowadziło do osiągnięcia przez Sąd błędnego wyniku interpretacyjnego;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne