Wyrok NSA z dnia 10 października 2024 r., sygn. II GSK 1232/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Marcin Kamiński (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz po rozpoznaniu w dniu 10 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 listopada 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 5006/23 w sprawie ze skargi Województwa Dolnośląskiego na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 7 lipca 2023 r. nr 204/01/2023/Ub w przedmiocie ustalenia podlegania obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na rzecz Województwa Dolnośląskiego 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I. Przedmiot kontroli kasacyjnej.
Wyrokiem z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 5006/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu (strona skarżąca, płatnik) na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (Prezes NFZ, Prezes, organ) z dnia 7 lipca 2023 r., nr 205/01/2023/Ub, w przedmiocie podlegania obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego: 1) uchylił zaskarżoną decyzję, 2) umorzył postępowanie administracyjne, 3) zasądził od Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na rzecz skarżącego Województwa Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu kwotę 480 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
II. Stan sprawy wynikający z kontrolowanego wyroku.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUZ) Oddział we Wrocławiu (wnioskodawca) wystąpił w dniu 27 września 2022 r. do Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (DOW NFZ) o wydanie decyzji, o objęciu Izabeli Moski (zainteresowana) ubezpieczeniem zdrowotnym z tytułu wykonywania pracy na rzecz płatnika składek. Do wniosku ZUS załączył kserokopie umowy cywilnoprawnej nazwanej "umową o dzieło nr [...] na udział eksperta w wyborze projektów do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 (EFS)", zawartej w dniu 15 lutego 2018 r., której przedmiotem była: 1) ocena merytoryczna projektów przekazanych przez Zamawiającego do oceny; 2) ocena merytoryczna projektów w przypadku rozstrzygania rozbieżności w ocenie /opiniowania projektów, w ramach procedury odwoławczej prowadzonej przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020; 3) ocena merytoryczna projektów w przypadku ich modyfikacji przed lub po podpisaniu umowy o dofinansowanie lub podjęciu uchwały o dofinansowanie, wraz z rachunkiem potwierdzającym wykonanie prac objętych ww. umową. Umowa została zawarta na czas określony "od dnia podpisania do dnia 10.12.2018 r. lub rozwiązania umowy albo wygaśnięcia KOP w danym naborze.". Z akt sprawy wynika, że wniosek ZUS skierowany do DOW NFZ obejmował faktyczny okres wykonywania umowy, tj. od 15 lutego 2018 r. do 17 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że płatnik składek we wnioskowanym okresie nie zgłosił do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego zainteresowanej w związku z wykonywaniem ww. umowy cywilnoprawnej. W ocenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ww. umowa nie jest w umową o dzieło, tylko stanowi umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilny (k.c.) zastosowanie powinny znaleźć przepisy dotyczące zlecenia (art. 750 k.c.). ZUS wskazał m.in., że podstawą do oceny badanych w trakcie kontroli umów był zakres czynności, które należało na podstawie tych umów wykonać oraz warunki ich realizacji. Wnioskodawca wskazał, że czynności wykonawców były powtarzalne, a współpraca z płatnikiem odbywała się niejednokrotnie w sposób systematyczny. Ponadto umowy były zawierane kilkakrotnie o tej samej treści lub w ramach jednej umowy wykonawca oceniał kilka wniosków o dofinansowanie projektów. ZUS wskazał, że wykonawcy wykorzystując posiadaną wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie sporządzali dokumenty (kartę oceny wniosku o dofinansowanie projektu) według obowiązujących kryteriów i przepisów. Wynikiem ich starań były dokumenty, które zawierały informacje przewidziane przepisami wypełnione w odpowiedni sposób w formie przekazanego przez zamawiającego formularza. Sposób wykonywania czynności przez wykonawców zgodnie z narzuconymi normami i instrukcją czy też innymi wytycznymi bez możliwości swobodnego dokonywania zmian w sposobie postępowania przemawia za tym aby uznać przedmiotowe umowy cywilnoprawne za umowy zlecenia. Natomiast wysokość zapłaty w przedmiotowych umowach określona w stałej ryczałtowej kwocie nie zależała od wartości "dzieła" lub konkretnego wkładu pracy wykonawcy, wskazuje, że wynagradzana była usługa a nie konkretny zindywidualizowany rezultat podlegający ocenie i ewentualnej odpowiedzialności za wady. Brak elementu charakterystycznego dla umów o dzieło, to jest sprecyzowanie konkretnego rezultatu, oraz faktyczne warunki wykonywania umów zadecydowały o zakwalifikowaniu tych umów w trakcie kontroli jako umów o świadczenie usług, do których zgodnie z art. 750 k.c. stosuje się przepisy dotyczące umów zlecenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty