Wykładnia pojęcia 'potrzeb o charakterze niemającym charakteru przemysłowego ani handlowego' w kontekście obowiązków stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych - Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1153/21
Podmiot prawa publicznego, zobowiązany do stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, to taki, który działa w celu zaspokojenia potrzeb ogólnospołecznych niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, nawet jeśli jego działalność jest częściowo prowadzona w warunkach konkurencji z podmiotami prywatnymi.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia del. WSA Marek Sachajko Protokolant asystent sędziego Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. S.A. w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lutego 2021 r. sygn. akt V SA/Wa 1457/20 w sprawie ze skargi W. S.A. w O. na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu udzielenia zamówienia publicznego z naruszeniem prawa 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od W. S.A. w O. na rzecz Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 lutego 2021 r., sygn. akt V SA/Wa 1457/20 oddalił skargę W. S.A w O. (dalej "skarżąca", "spółka") na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej "Prezes UZP) z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu udzielenia zamówienia publicznego.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Zawiadomieniem z dnia 6 października 2014 r. Prezes UZP wszczął postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej na Spółkę z tytułu udzielenia zamówienia publicznego w przedmiocie przeprowadzenia szkoleń oraz doradztwa po szkoleniach w ramach projektu "Wiedza kluczem do sukcesu" bez stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, co stanowi naruszenie art. 7 ust. 3 tej ustawy (w brzmieniu obowiązującym w dacie udzielenia zamówień). Decyzją nr [...] z dnia [...] lipca 2015 r. Prezes UZP nałożył na Spółkę karę pieniężną w wysokości 30.000 zł. W uzasadnieniu powyższej decyzji organ wskazał m.in., że W. na mocy art. 3 ust. 1 pkt 3 p.z.p. była zobowiązana do udzielania ww. zamówienia na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Prezes UZP nadto wskazał sposób wyliczenia nałożonej kary pieniężnej z powołaniem się na regulacje ustawowe i rozporządzenia. Organ wyjaśnił, że wartość przedmiotowego zamówienia udzielonego bez stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wynosiła 1.669.816,82,00 zł brutto (415.418,65 euro w dacie udzielenia zamówienia oraz 395.232,74 euro w dacie wydania decyzji), a zatem w sprawie znajdował zastosowanie art. 201 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, czego skutkiem było nałożenie administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 30.000 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty