18.10.2024

Postanowienie NSA z dnia 18 października 2024 r., sygn. III OSK 2193/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 18 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody M. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 marca 2024 r., sygn. akt III SA/Kr 1033/23 o odrzuceniu skargi w sprawie ze skargi Wojewody M. na uchwałę Rady Gminy R. z dnia 31 sierpnia 2022 r., nr XLI/316/2022 w przedmiocie rozpoznania skargi na Wójta Gminy R. postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 28 marca 2024 r., sygn. akt III SA/Kr 1033/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, odrzucił skargę Wojewody M. (dalej także jako: Wojewoda) na uchwałę Rady Gminy R. (dalej także jako: Rada Gminy) z dnia 31 sierpnia 2022 r., nr XLI/316/2022 w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy R. (dalej także jako: Wójt).

W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji wskazał, że przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest uchwała Rady Gminy podjęta zasadniczo na podstawie art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, a zatem w ramach postępowania skargowo-wnioskowego (dział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego). Natomiast czynności podejmowane w ramach tego postępowania nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego i dotyczy to także czynności przybierających postać uchwał. Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, niedopuszczalność skargi w tym przypadku jest uwarunkowana względami natury przedmiotowej (właściwościami odnośnych czynności), wobec czego kontroli sądowej nie mogą zainicjować również podmioty dysponujące formalną legitymacją skargową.

Sąd I instancji wyjaśnił, że skarga z działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego uruchamia jednoinstancyjne postępowanie administracyjne o charakterze uproszczonym, kończące się czynnością materialno-techniczną – zawiadomieniem o sposobie załatwienia skargi. Zawiadomienie takie wywiera trojakie skutki: zakończenie postępowania skargowego w odniesieniu do sprawy, która była jej przedmiotem, możliwość wniesienia kolejnej skargi będącej wynikiem niezadowolenia ze sposobu załatwienia pierwszej skargi (art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego) oraz możliwość zastosowania trybu z art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego wobec ponowionej skargi (por. postanowienie WSA w Krakowie z dnia 29 maja 2017 r., III SA/Kr 507/17). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie podkreślił przy tym, że nie służy na nie skarga do sądu administracyjnego (por. postanowienie NSA z dnia 19 stycznia 2012 r., II OSK 2692/11, z dnia 12 marca 2013 r., I OSK 318/13). Sąd I instancji wskazał ponadto, że "Postępowanie skargowo-wnioskowe kończy się zawiadomieniem o sposobie załatwienia skargi lub wniosku, które jest czynnością o charakterze materialno-technicznym, niepodlegającą zaskarżeniu ani w trybie wewnątrzadministracyjnym, ani sądowym" (H. Knysiak-Sudyka, w: T. Woś (red.), Postępowanie administracyjne, Warszawa 2015, s. 533). Co więcej, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie dodał, że w przypadku organu kolegialnego (w szczególności rady gminy) odnośna czynność przybiera formę uchwały, co jednak w żaden sposób nie zmienia jej istoty. Uchwała taka nie może zatem być traktowana jako akt z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 6 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (por. np. postanowienie WSA w Szczecinie z dnia 12 grudnia 2019 r., II SA/Sz 1121/19). "Sąd administracyjny nie jest właściwy do rozpoznawania skarg powszechnych w rozumieniu działu VIII k.p.a., a więc związanych z krytyką nienależytego wykonywania zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników (art. 227 i następne k.p.a.), nawet jeżeli zawiadomienie o załatwieniu skargi ma formę uchwały rady gminy (miasta), ponieważ sprawy te nie zostały poddane jego kontroli na podstawie art. 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi" (postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 25 marca 2010 r., II SA/Po 30/10, z dnia 18 kwietnia 2023 r., I OSK 179/23, I OSK 180/23, I OSK 181/23, I OSK 198/23). Pogląd ten jest jednolicie prezentowany także w piśmiennictwie (zob. M. Jaśkowska, Komentarz do art. 238 k.p.a., teza 4, LEX/el.; P. Przybysz, Komentarz do art. 238 k.p.a., teza 4, LEX/el.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty