Wyrok NSA z dnia 22 października 2024 r., sygn. III OSK 3375/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Piotr Korzeniowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 22 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T.N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2263/19 w sprawie ze skargi T.N. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 26 czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 13 grudnia 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T.N. (dalej: skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 26 czerwca 2019 r. w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że 13 marca 2018 r. inspektorzy Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska rozpoczęli kontrolę działalności skarżącego. Następnie 11 kwietnia 2018 r. przeprowadzono oględziny nieruchomości przy ul. [...] w [...], w obecności skarżącego. Stwierdzono, że na przedmiotowej nieruchomości znajduje się parterowy budynek podzielony na część biurową oraz warsztat samochodowy. W dniu oględzin w warsztacie znajdowały się dwa uszkodzone pojazdy. Na wybetonowanym placu znajdowały się maszyny budowlane wykorzystywane w działalności gospodarczej skarżącego. Ponadto zarówno na utwardzonej części kontrolowanej posesji, jak również na części gruntowej znajdowały się samochody osobowe niesprawne lub uszkodzone. Ponowne oględziny zostały przeprowadzone 7 maja 2018 r. Wówczas stwierdzono, że na posesji znajduje się 46 pojazdów w różnym stanie technicznym. Część pojazdów była całkowicie sprawna, przeznaczona do sprzedaży, nie zostały jednak okazane dokumenty związane z tymi pojazdami. Skarżący nie przedstawił umów sprzedaży, ubezpieczeń OC oraz dokumentów finansowych potwierdzających prowadzenie działalności w zakresie handlu używanymi pojazdami. Większość ujawnionych pojazdów była w złym stanie technicznym i wizualnym, pojazdy nie były zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych. Część pojazdów została w widoczny sposób zdemontowana, a nawet pozbawiona cech, umożliwiających identyfikację. Dla tych pojazdów również nie okazano polis OC, dowodów rejestracyjnych lub innych dokumentów pozwalających określić źródło ich pochodzenia. Wobec powyższego uznano, że pojazdy te stanowią odpady o kodach 16 01 04 oraz 16 01 06, ze względu na brak możliwości ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Stan techniczny pojazdów na dzień przeprowadzenia oględzin został udokumentowany za pomocą fotografii. Sporządzono również protokół oględzin z 7 maja 2018 r. wraz z odręcznym spisem wszystkich ujawnionych pojazdów. Ponadto, oprócz pojazdów wycofanych z eksploatacji stwierdzono również obecność odpadów pochodzących z demontażu pojazdów, tj. uszkodzone zderzaki, zużyte opony, elementy tapicerki, koła samochodowe, elementy układu chłodzącego oraz złom. Podczas oględzin nie stwierdzono widocznych wycieków substancji niebezpiecznych i zanieczyszczenia środowiska. W wyniku przeprowadzonej kontroli sporządzono protokół kontroli, do którego załączono protokoły oględzin wraz z wykonaną dokumentacją fotograficzną.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty