Podział bioodpadów a granice upoważnień ustawowych rad miejskich - Wyrok NSA z dnia 15 października 2024 r., sygn. III OSK 469/23
Rada gminy, wprowadzając wewnętrzne definicje pojęć związanych z odpadami komunalnymi w ramach obowiązujących ustawowych granic i w celu technicznego uporządkowania ich odbioru, nie narusza ustawowych przepisów, jeżeli takie działania mieszczą się w zakresie ustawowo dopuszczonych sposóbów realizacji zadań gminy.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia WSA (del.) Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 15 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R.Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 26 października 2022 r., sygn. akt II SA/Rz 703/22 w sprawie ze skargi R.Ł. na uchwałę Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 10 marca 2022 r., nr XLIII/445/2022 w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów I. oddala skargę kasacyjną; II. zasądza od R.Ł. na rzecz Gminy Miejskiej Mielec kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 26 października 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie (dalej: Sąd I instancji), sygn. akt II SA/Rz 703/22 po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 października 2022 r. sprawy ze skargi R.Ł. (dalej: skarżący, skarżący kasacyjnie) na uchwałę Rady Miejskiej w Mielcu z 10 marca 2022 r., nr XLIII/445/2022 w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że w dniu 10 marca 2022 r. Rada Miejska w Mielcu (dalej: Rada) podjęła uchwałę Nr XLIII/445/2022 o zmianie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, powołując jako podstawę art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559; dalej: u.s.g.) oraz art. 6r ust. 3, 3a, 3b, 3c i 3d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888; dalej: u.c.p.g.). Skargę na powyższy akt złożył skarżący, wnosząc o stwierdzenie nieważności kwestionowanej uchwały w zaskarżonej części, tj. § 1 pkt 1, § 1 pkt 4 i w § 1 pkt 5 w zakresie, w jakim przepis ten przewiduje, że dodatkowy odbiór gromadzonych odpadów, o których mowa w § 2 ust. 11 uchwały Rady Miejskiej w Mielcu nr XXVI/267/2020 z dnia 26 listopada 2020 r., możliwy jest w zabudowie jednorodzinnej nie więcej niż 13 razy w roku, a w roku 2022 nie więcej niż 14 razy, zgodnie z harmonogramem oraz o zasądzenie kosztów postępowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty