Odpowiedzialność za zniszczenie drzew a zasada lex retro non agit - Wyrok NSA z dnia 15 października 2024 r., sygn. III OSK 4354/21
Usunięcie drzew bez zezwolenia, nawet w celach zapobiegawczych, stanowi delikt administracyjny, jeżeli brak jest dowodów potwierdzających faktyczne i natychmiastowe zagrożenie. Organ wymierza administracyjną karę pieniężną zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie załatwienia sprawy przez właściwy organ administracji publicznej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka protokolant asystent sędziego Krzysztof Książek po rozpoznaniu w dniu 15 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A.J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 17 listopada 2020 r. sygn. akt II SA/Op 229/20 w sprawie ze skargi A.J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 29 maja 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za zniszczenie drzew oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 17 listopada 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę A.J. (dalej: skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z 29 maja 2020 r. w przedmiocie kary pieniężnej za zniszczenie drzew.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że pismem z 14 marca 2017 r. Stowarzyszenie A. zwróciło się do Prezydenta Miasta Opole o interwencję dotyczącą zdarzenia z 13 marca 2017 r., polegającego na wycince drzew oraz rozpaleniu ogniska na wyspie [...], na terenie przystani kajakowej "[...]" w [...]. W dniu 14 marca 2017 r. organ przeprowadził oględziny drzew rosnących na terenie Wyspy [...], w obrębie przystani kajakowej. W trakcie oględzin ustalono, że dokonano ogłowienia dwóch drzew gatunku topola. Pozostały same pnie na wysokości ok. 4-5 metrów. Usunięte gałęzie i konary leżały nad brzegiem Odry i były na bieżąco spalane przez dzierżawcę terenu działki, na której znajduje się "[...]". Organ ustalił, że drzewa rosły na działce nr ewid. [...]/1 k.m.77, obręb [...]przy granicy z działką nr ewid. [...]/2. Działka nr ewid. [...]/1 stanowi własność Skarbu Państwa i została oddana w trwały zarząd Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Opolu. Natomiast działka nr ewid. [...]/2 jest własnością Gminy Opole, a jej użytkownikiem wieczystym jest C. Na terenie tej nieruchomości, na podstawie umowy dzierżawy, działalność gospodarczą prowadzi skarżący (pub pod nazwą "[...]"). Pismem z 22 marca 2017 r. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu poinformował, że nie wydał decyzji zezwalającej na usunięcie przedmiotowych drzew ani nie prowadził wycinki drzew na działce nr ewid. [...]/1. Z kolei Opolski Wojewódzki Konserwator Zabytów w piśmie z 21 marca 2017 r. wyjaśnił, że działka nr ewid. [...]/1 stanowi część parku na Wyspie [...]wpisanego do rejestru zabytków Województwa Opolskiego pod nr [...]/93 oraz wyjaśnił, że nie wydawał zezwoleń na usunięcie drzew z jej terenu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty