Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.109.2024.2.DS
Obowiązki płatnika w związku z przyszłym konkursem sprzedażowym organizowanym przez Kontrahenta Spółki.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z dnia 24 i 25 września 2024 r.(data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (zwany dalej także Spółką) posiada (…) i zajmuje się (…). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (jest rezydentem podatkowym w Polsce). Spółka od 2022 r. stosuje opodatkowanie CIT w ramach tzw. systemu estońskiego. Wnioskodawca sprzedaje swoje usługi, (…) innym podmiotom zarówno prowadzącym jak i nieprowadzącym działalności gospodarczej (dalej: Klienci). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z wieloma kontrahentami np. towarzystwami (firmami) (...) pośrednicząc w sprzedaży ich usług na podstawie zawartych umów o współpracy (dalej: Kontrahenci). W ramach umów o współpracy określane jest wynagrodzenie Spółki z tytułu pośrednictwa w sprzedaży produktów/usług Kontrahentów – najczęściej jest to określona procentowo prowizja. Na tej podstawie Wnioskodawca na koniec określonych w umowie okresów rozliczeniowych wystawia na rzecz Kontrahentów faktury VAT. Przykładowo Spółka pośredniczy w sprzedaży usług (...) jako pośrednik i z tego tytułu uzyskuje prowizję od wartości sprzedanych (...) jako pośrednik. Sprzedaż towarów/usług Kontrahentów na rzecz Klientów obsługują dedykowani pracownicy Spółki – osoby zatrudnione przez Spółkę na umowach o pracę które dysponują odpowiednimi kwalifikacjami pozwalającymi na fachowe doradztwo przy obsłudze Klienta (dalej Pracownicy). Obecnie jeden z Kontrahentów – (...) - w celu zwiększenia sprzedaży swoich towarów/usług chciałby zaproponować Pracownikom udział w konkursie sprzedażowym, który organizuje dla pracowników podmiotów prowadzących podobną działalność jak Spółka na terytorium kraju. Szczegóły organizowanego przez Kontrahenta konkursu sprzedażowego zostały określone przez Kontrahenta w regulaminie konkursu, zawierającym informacje takie jak: nazwa akcji i organizatora, określenie, kto może być uczestnikiem, określenie zadania konkursowego, wyszczególnienie przewidywanych nagród, zasady wyboru zwycięzców. Ponadto wskazuje osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem przebieg akcji. Regulamin określa także przewidywaną liczbę zwycięzców, a także wskazuje na sposób wydania nagród laureatom. Konkursy polegają na podjęciu rywalizacji i wykonaniu określonego zadania konkursowego. Uczestnicy poprzez podjęcie współzawodnictwa walczą o uzyskanie najlepszego wyniku w zakresie sprzedaży produktów Kontrahenta w danym okresie. Zadanie konkursowe zakłada osiągnięcie najwyższego wolumenu sprzedaży produktów danego rodzaju. Następnie tworzona jest przez Kontrahenta lista rankingowa, na podstawie której wyłaniani są zwycięzcy, którzy osiągnęli najwyższy wynik. Nagrody przekazywane laureatom mogą przybierać formę rzeczową lub pieniężną. Kontrahent jako organizator konkursu przewiduje przyznanie dodatkowych środków na pokrycie należności publicznoprawnych. Pula nagród jest określona w regulaminie konkursu, dopuszczalne jest przyznanie kilku lub kilkunastu nagród. Niemniej jednak, liczba nagród w konkursie jest ograniczona, tj. konkurs organizowany przez Kontrahenta nie przewiduje możliwości przyznania nagrody każdemu jednemu uczestnikowi, chyba że każdy uczestnik przekroczy określony próg sprzedażowy tj. że liczba nagród uzależniona jest od ilości uczestników spełniających progi przyznania nagród. Spółka została poinformowana o planowanym konkursie sprzedażowym organizowanym przez Kontrahenta skierowanym do Pracowników – udział Pracowników w tego typu przedsięwzięciu jest zawsze uzależniony od wyrażenia zgody przez Wnioskodawcę jako pracodawcę (np. w tym przypadku działającego jako (...)). Organizowany przez Kontrahenta konkurs sprzedażowy w którym mogą uczestniczyć Pracownicy Wnioskodawcy poza wygenerowaniem odpowiednich wolumenów sprzedaży ma także przyczyniać się do wzrostu satysfakcji i zadowolenia z wykonywanej pracy przez Pracowników. Poza tym, konkurencja między Pracownikami związana z chęcią osiągnięcia najlepszego wyniku wpływa pozytywnie na efektywność ich pracy oraz zwiększa wydajność działań wykonywanych w ramach obowiązków służbowych. Zaangażowanie pracowników przekłada się na zwiększenie przychodów u Wnioskodawcy, co ma przełożenie na uzyskanie dodatkowego przychodu od Kontrahenta za wyniki sprzedażowe Spółki. Pracownik w przypadku zwiększenia wyników sprzedażowych w związku z uczestnictwem w konkursie sprzedażowym może ewentualnie otrzymać w takiej sytuacji premię uznaniową od Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazuje, że organizowany przez Kontrahenta konkurs sprzedażowy nie jest grą losową, zakładem wzajemnym ani inną grą wyszczególnionymi w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.). Wnioskodawca nie ponosi kosztów konkursu sprzedażowego organizowanego przez Kontrahenta, w szczególności nie ponosi kosztów nagród przyznawanych przez Kontrahenta Pracownikom. Spółka nie ma także wpływu na organizowanie konkursu sprzedażowego przez Kontrahenta, w szczególności w zakresie tego czy, kiedy i jak taki konkurs będzie organizowany oraz kiedy i jakie nagrody zostały przekazane oraz w jakiej formie nastąpi rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanej nagrody. Umowa o pracę zawierana z Pracownikiem nie zawiera także informacji o konkursach sprzedażowych organizowanych przez Kontrahentów. W szczególności, w zakresie postanowienia określające wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę należne Pracownikowi brak jest informacji na temat możliwości uzyskania nagród w konkursach sprzedażowych organizowanych przez Kontrahentów. Kwestie uczestnictwa Pracowników w konkursach sprzedażowych organizowanych przez Kontrahentów nie są także regulowane wewnętrznymi regulaminami zakładu pracy czy też układami zbiorowymi pracy. Kontrahent jednak wymaga aby Spółka wyraziła zgodę na udział Pracowników w konkursie. Spółka nie uczestniczy w przekazywaniu nagród przez Kontrahentów na rzecz Pracowników.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty