Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2024 r., sygn. III FSK 1329/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia NSA Anna Dalkowska (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Mirella Łent, po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi "N." S.A. z siedzibą w W. o wznowienie postępowania sądowego zakończonego wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2023 r., sygn. akt III FSK 4471/21 w sprawie ze skargi kasacyjnej "N." S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 kwietnia 2021 r. sygn. akt I SA/Gl 41/21 w sprawie ze skargi "N." S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 4 listopada 2020 r. nr SKO/FP/41.4/446/2020/11245 w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2017 r. oddala skargę o wznowienie postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu pierwszej instancji.
1.1. Wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. akt I SA/Gl 41/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę "N." S.A. z siedzibą w W. (dalej: "Skarżąca", "Spółka") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z 4 listopada 2020 r., w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2017 r.
1.2. Decyzją z dnia 3 lutego 2020 r., Burmistrz Miasta L. odmówił skarżącej stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2017 w kwocie 4.036 zł (ostateczna kwota nadpłaty wnioskowana przez podatnika). W uzasadnieniu organ wskazał m.in., że będące w posiadaniu spółki kontenery telekomunikacyjne, wbrew jej twierdzeniu, nie są budynkami, gdyż nie są trwale związane z gruntem. Organ zakwalifikował sporne kontenery do budowli i w związku z tym odmówił podatnikowi stwierdzenia nadpłaty. Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 4 listopada 2020 r., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza.
1.3. Od powyższego rozstrzygnięcia organu odwoławczego spółka wniosła skargę. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że pogląd zaprezentowany przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest prawidłowy, będący wynikiem przeprowadzonych oględzin, analizy dokumentacji technicznej spornych obiektów oraz opinii biegłego, że sporne kontenery telekomunikacyjne nie są scalone z podłożem w sposób uniemożliwiający ich przeniesienie w inne miejsce, a odłączenie obiektu nie spowodowałoby zasadniczej zmiany kontenera (jego uszkodzenia) w sensie konstrukcyjnym. Okoliczności te pozwalają zatem na jednoznaczne uznanie kontenerów telekomunikacyjnych za niezwiązane trwale z gruntem, a więc brak im jednej z wymaganych cech budynku. W ocenie Sądu pierwszej instancji załączona do akt sprawy dokumentacja techniczno-budowlana, jak również opinia przedłożona przez podatnika nie dowiodły trwałości związania kontenerów z gruntem. Nie doszło więc do naruszenia, art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. w zw. z art. 3 pkt 1, 2 i 3 p.b., co w konsekwencji skutkowało oddaleniem skargi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty