Utrzymanie kary pieniężnej za nielegalny demontaż pojazdów - Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 3041/21
Kara pieniężna za nielegalny demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji, nałożona na podstawie ustawy o recyklingu pojazdów, jest uzasadniona, jeśli organ wykazał realne zagrożenie dla środowiska oraz prawidłowo miarkował karę, uwzględniając skalę nielegalnej działalności.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski (spr.) Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia WSA (del.) Kazimierz Bandarzewski Protokolant: asystent sędziego Krzysztof Książek po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 lipca 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 728/19 w sprawie ze skargi K.K. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 29 stycznia 2019 r., nr DKGO/420/754-d/18/mm w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 3 lipca 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji), sygn. akt IV SA/Wa 728/19 po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lipca 2019 r. sprawy ze skargi K.K. (dalej: Skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej: GIOŚ) z 29 stycznia 2019 r., nr DKGO/420/754-d/18/mm w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 14 września 2018 r. Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej: WIOŚ) wymierzył Skarżącemu karę pieniężną w wysokości 30 000 zł za dokonanie poza stacją demontażu, na terenie nieruchomości, wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia lub części nadających się do ponownego użycia. Przy ustaleniu wysokości kary uwzględniono skalę prowadzonej działalności, w tym ilość pojazdów poddanych demontażowi bez wymaganego zezwolenia tj. 19 sztuk oraz masę zmagazynowanych odpadów pochodzących z demontażu. Uwzględniono również zakres naruszeń oraz czas trwania ujawnionego procederu, tj. od sierpnia 2017 r. Wzięto także pod uwagę, że naruszenie w postaci demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji stwierdzono po raz pierwszy oraz zaprzestanie prowadzenia nielegalnego procederu w trakcie trwania kontroli, a teren na którym prowadzono demontaż pojazdów był utwardzony oraz nie stwierdzono zanieczyszczenia środowiska.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty