Rozstrzyganie sporów dotyczących warunków zabudowy a zasady dobrego sąsiedztwa - Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2023 r., sygn. II OSK 1390/22
Parametry urbanistyczne takie jak wysokość planowanej zabudowy muszą respektować średnie wartości z obszaru analizowanego, nawet jeśli możliwe jest wyznaczenie nowej linii zabudowy, w celu zachowania ładu przestrzennego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa (spr.) po rozpoznaniu w dniu 6 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 stycznia 2022 r., sygn. akt VII SA/Wa 2018/21 w sprawie ze skargi B. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 20 lipca 2021 r. nr KOC/3329/Ar/21 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 26 stycznia 2022 r., sygn. akt VII SA/Wa 2018/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA w Warszawie") oddalił skargę B. H. (dalej: "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (dalej: "SKO", "Kolegium") z 20 lipca 2021 r., nr KOC/3329/Ar/21. Decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Zarządu Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy (dalej: "Zarząd Dzielnicy") z 18 maja 2021 r., nr 52/WZ/ŚRÓ/2021, którą odmówiono ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami, garażem podziemnym oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i wjazdem, na działce nr [...] z obrębu [...] w W.
2. Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożył B. H., zaskarżając go w całości i zarzucając:
1. naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, tj.: art. 3 § 1 i art. 3 § 2 pkt 1 w zw. z art. 151 w zw. z art. 134 § 1 p.p.s.a. w zw. z art. 79a § 1 w zw. z art. 10 § 1 zw. z art. 7 i art. 77 § 1 w zw. z art. 80 w zw. z art. 107 § 3 w zw. z art. 140 w zw. z art. 15 k.p.a., poprzez nienależyte wykonanie obowiązku kontroli względem decyzji (utrzymującej w mocy decyzję Zarządu Dzielnicy) polegające na: nierozpoznaniu sprawy co do istoty i utrzymaniu w mocy decyzji Kolegium, pomimo niedokładnego wyjaśnienia sprawy przez organ, a w konsekwencji utrzymanie w mocy wadliwych decyzji organów obu instancji, w której dowolnie i w rezultacie całkowicie błędnie przyjęto, iż parametry i wskaźniki inwestycji są niezgodne z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r., nr 164 poz. 1588, dalej: "Rozporządzenie"), ponieważ przeprowadzona analiza warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy z 26 marca 2021 roku (dalej: "analiza"), wykonana (zdaniem organu) zgodnie z Rozporządzeniem wykazała, że inwestycja nie spełnia wymogów określonych w § 4 i § 7 Rozporządzenia, gdyż:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty