Wyrok NSA z dnia 19 października 2023 r., sygn. II OSK 1286/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędziowie sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 10 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Op 546/21 w sprawie ze skargi K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 30 września 2021 r., nr SKO.40.1785.2021.li w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji ustalającej warunki zabudowy 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od K. K. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu kwotę 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 10 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Op 546/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu (dalej: "WSA w Opolu"), po rozpoznaniu sprawy ze skargi K. K. (dalej: "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu (dalej: "Kolegium", "SKO w Opolu") z 30 września 2021 r., nr SKO.40.1785.2021.li w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji Burmistrza Ozimka (dalej: "Burmistrz") z 22 marca 2019 r., nr ZRG.6730.01.2019.PD, ustalającej, na rzecz T. K., warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie jednorodzinnego budynku mieszkalnego na działkach nr [...] i [...] w miejscowości S.: 1) uchylił zaskarżoną decyzję, 2) zasądził od SKO w Opolu na rzecz skarżącego kwotę 200 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
2. Zaskarżony wyrok został wydany w następującym stanie sprawy.
2.1. Wskazaną wyżej decyzją z 22 marca 2019 r. Burmistrz ustalił na rzecz T. K. (ówczesnego właściciela przedmiotowej nieruchomości - poprzednika prawnego skarżącego) warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie jednorodzinnego budynku mieszkalnego z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie położonym w miejscowości S., obejmującym działki o numerach ewidencyjnych [...] i [...], arkusz mapy [...], obręb S. W punkcie 3.2 rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji ustalił, że odległość linii zabudowy od granicy drogi gminnej wynosi co najmniej 12 m z zachowaniem odległości od istniejącego gazociągu zgodnie z obowiązującymi przepisami, natomiast w punkcie 3.9 wskazał, że w strefie kontrolowanej o szerokości 4 m, której linia środkowa pokrywa się z osią gazociągu (tj. obszarze wyznaczonym po obu stronach gazociągu), nie należy wznosić budynków, urządzać składów oraz magazynów i nie powinna być prowadzona żadna działalność mogąca zagrozić trwałości gazociągu podczas jego eksploatacji, a także nie mogą rosnąć drzewa i krzewy z obu stron osi gazociągu. Rozstrzygnięcie dotyczące linii zabudowy zostało zdeterminowane ustaleniem, że przez działkę przebiega gazociąg ga150 (pkt 3.5 i 3.7 analizy urbanistycznej). Decyzja Burmistrza stała się ostateczna z dniem 24 kwietnia 2019 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty