Wyrok NSA z dnia 10 października 2023 r., sygn. III OSK 496/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: asystent sędziego Krzysztof Książek po rozpoznaniu w dniu 10 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 28 października 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 694/21 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 8 kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 28 października 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 694/21 oddalił skargę R. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej jako skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 8 kwietnia 2021 r. nr SKO.4177.75.2021 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w łącznej wysokości 115 000,00 zł za odbieranie odpadów komunalnych bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej w okresie od stycznia 2017 r. do grudnia 2017 r.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji przywołał treść przepisów art. 9b ust. 1, art. 9c ust. 1 i art. 9x ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1439 z późn. zm.) dalej zwanej u.c.p.g. i wskazał, że organy zasadnie uznały spółkę za podmiot dokonujący odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy M. bez wymaganego wpisu do rejestru tego typu działalności gospodarczej, która ma charakter regulowany. Jak wykazało postępowanie dowodowe przeprowadzone przez organ pierwszej instancji, skarżąca zawarła z właścicielem nieruchomości sieci sklepów [...], tj. spółką J. S.A. umowę w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Sklepu [...] nr [...] znajdującego się przy ul. [...] w M. Świadczą o tym faktury VAT wystawione przez skarżącą oraz jej oświadczenie z dnia 30 maja 2019 r. W ocenie Sądu wynikający z tych dokumentów fakt występowania skarżącej wobec właściciela ww. nieruchomości jako odbiorcy ich odpadów komunalnych powoduje, że należy ją uznać za odbiorcę odpadów komunalnych w rozumieniu art. 9x ust. 1 u.p.c.g.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty