Postanowienie NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. III FSK 605/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia NSA Wojciech Kręcisz po rozpoznaniu w dniu 18 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej wniosku sędzi NSA Anny Dalkowskiej o wyłączenie od orzekania w sprawie o sygn. III FSK 605/24 sędzi NSA Aleksandry Wrzesińskiej – Nowackiej w sprawie z wniosku D.W. o zbadanie spełnienia przez sędzię NSA Annę Dalkowską wymogów niezawisłości i bezstronności w sprawie ze skargi kasacyjnej D.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 grudnia 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 2023/23 w sprawie ze skargi D.W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 18 października 2018 r. nr 1401-IEW-1.4123.48.2018.EW w przedmiocie odpowiedzialności podatkowej osób trzecich postanawia: oddalić wniosek
Uzasadnienie
Sędzia NSA Anna Dalkowska (dalej także jako: "wnioskodawczyni") w dniu 4 września 2024 r. wniosła, na podstawie art. 19 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2024 r., poz. 935), o wyłączenie sędzi NSA Aleksandry Wrzesińskiej - Nowackiej, od rozpoznania wniosku D.W., złożonego w sprawie III FSK 605/24, o zbadanie spełnienia przez nią wymogów niezawisłości i bezstronności.
W ocenie wnioskodawczyni uzasadnioną wątpliwości co do bezstronności sędzi NSA Aleksandry Wrzesińskiej - Nowackiej wynikają z pełnionej przez Nią funkcji Prezesa Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Sędziów Sądów Administracyjnych (dalej: "OSSSA") jak również jej udziału w Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury oraz osobistej aktywności w przestrzeni publicznej.
W uzasadnieniu wniosku wskazała, że sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska - Nowacka jest Prezesem Zarządu OSSSA, który od 2018 r. wielokrotnie w podejmowanych uchwałach kwestionował nie tylko obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej porządek prawny oraz konstytucyjne organy państwa, ale także nawoływał do podważania statusu sędziów, nieuznawania wyroków Trybunału Konstytucyjnego i sądów. Jednocześnie OSSSA wyraża stanowisko o wyższości systemu koopacyjno-korporacyjnego w procedurze wyboru sędziów na urząd sędziego nad systemem demokratycznym, wyrażającym się w obowiązującym od grudnia 2017 r. systemie wyboru sędziowskiej części składu Krajowej Rady Sądownictwa przez polski parlament. W ocenie wnioskodawczyni, mając na względzie jednoznacznie prezentowane stanowiska przez sędzię NSA Aleksandrę Wrzesińską - Nowacką oraz fakt, że wnioskodawczyni jest członkiem kwestionowanej przez ww. sędzię Krajowej Rady Sądownictwa oraz sędzią Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanym przez KRS w składzie kwestionowanych przez ww. sędzię, zachodzą obiektywne i uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności w niniejszej sprawie. Podniosła, iż w społecznym odczuciu jednostek sędzia, który publicznie kwestionuje istnienie konstytucyjnego organu państwa, jakim jest Krajowa Rada Sądownictwa i dopuszcza weryfikację sędziów powołanych przez Prezydenta na wniosek demokratycznie ukształtowanej KRS, budzi uzasadnione wątpliwości co do bezstronności w sprawie dotyczącej zbadania spełnienia przez sędziego będącego członkiem KRS i sędzią powołanym na jej wniosek wymogów niezawisłości i bezstronności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty