19.07.2024 Podatki

Prawidłowe granice oceny prawnej wniosku o interpretację indywidualną - Wyrok NSA z dnia 19 lipca 2024 r., sygn. I FSK 1270/20

Organ interpretacyjny jest uprawniony do weryfikowania klasyfikacji PKWiU przedstawionej przez wnioskodawcę w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej, jeśli klasyfikacja ta stanowi element normy prawnej i wnioskodawca wyraża co do niej wątpliwości prawne.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek (spr.), Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Sylwester Golec, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 19 lipca 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 2 czerwca 2020 r. sygn. akt I SA/Gd 1458/19 w sprawie ze skargi B. sp. z o.o. w K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od B. sp. z o.o. w K. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 2 czerwca 2020 r. o sygn. akt I SA/Gd 1458/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w sprawie ze skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w K., powoływanej dalej jako "skarżąca", "spółka", w oparciu o art. 146 § 1 w związku z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.), powoływanej dalej jako "P.p.s.a.", uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 maja 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (wyrok ten oraz orzeczenia powołane w uzasadnieniu dostępne są w internetowej bazie orzeczeń: orzeczenia.nsa.gov.pl).

W uzasadnieniu ww. wyroku wskazano, że skarżąca wystąpiła do organu o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że świadczy m.in. usługi w zakresie montowania i demontowania rusztowań na statkach. Skarżąca jest podwykonawcą usługobiorcy, który wykonuje zlecenie na rzecz podmiotu trzeciego. W ocenie skarżącej usługi wynajmu rusztowań wraz z montażem i demontażem na statku winny zostać sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 30.11.9. jako "Usługi związane z przebudową i odbudową i wyposażaniem statków, platform i konstrukcji pływających; Usługi podwykonawców związane z produkcją statków i konstrukcji pływających". W związku z wprowadzonymi zmianami w zakresie objęcia mechanizmem odwrotnego obciążenia znacznej części robót budowlanych wykonywanych przez podwykonawców na rzecz usługobiorców skarżąca zadała pytanie, czy świadczone przez nią usługi jednoczesnego wynajmu, montażu i demontażu rusztowań wraz z ich obsługą na statkach winne być rozliczane na zasadach ogólnych przy zastosowaniu aktualnie obowiązującej stawki VAT, bez stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.p.t.u.". Zdaniem skarżącej rozliczenie usług wynajmu własnych rusztowań wraz z ich transportem, montażem, demontażem i obsługą na statkach, świadczonych na podstawie umowy zawartej pomiędzy Skarżącą a usługobiorcą nie podlega reżimowi określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 8 oraz ust. 1h i 2 u.p.t.u., gdyż nie zostaną spełnione wszystkie warunki konieczne dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne