Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    18.09.2024

    Postanowienie SN z dnia 18 września 2024 r., sygn. II USK 122/24

    Sąd Najwyższy w składzie:

    SSN Jolanta Frańczak

    w sprawie z odwołania R. B.
    ‎przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w Bydgoszczy
    ‎o prawo do emerytury,
    ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 18 września 2024 r.,
    ‎skargi kasacyjnej ubezpieczonego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku
    ‎z dnia 18 grudnia 2023 r., sygn. akt III AUa 526/22,

    1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,

    2. zasądza od odwołującego się na rzecz organu rentowego tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści) z ustawowymi odsetkami za czas po upływie tygodnia od dnia doręczenia zobowiązanemu orzeczenia do dnia zapłaty.

    UZASADNIENIE

    Sąd Apelacyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 18 grudnia 2023 r. oddalił apelację ubezpieczonego R. B. od wyroku Sądu Okręgowego w Bydgoszczy z dnia 28 stycznia 2022 r., którym oddalono odwołanie ubezpieczonego od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Bydgoszczy z dnia 6 grudnia 2021 r., przyznającej ubezpieczonemu emeryturę z powszechnego systemu ubezpieczeń od dnia 1 listopada 2021 r. i jednocześnie zawieszającej wypłatę tego świadczenia z uwagi na pobieranie przez ubezpieczonego emerytury wojskowej.

    W ocenie Sądu Apelacyjnego do ubezpieczonego, który na podstawie decyzji z dnia 25 listopada 1998 r. nabył prawo do emerytury wojskowej oraz na podstawie zaskarżonej decyzji prawo do emerytury z systemu powszechnego z tytułu osiągnięcia obowiązującego wieku emerytalnego - na podstawie okresów „cywilnego” zatrudnienia od dnia 15 października 2003 r. do dnia 26 czerwca 2004 r. i od dnia 1 lipca 2004 r. do dnia 31 lipca 2021 r. - zastosowanie ma art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1251 ze zm., dalej jako ustawa emerytalna), który statuuje zasadę prawa do pobierania jednego świadczenia (wyższego lub wybranego przez uprawnionego) w razie zbiegu u jednej osoby prawa do kilku świadczeń przewidzianych w tej ustawie, jak również w razie zbiegu prawa do emerytury lub renty określonych w ustawie emerytalnej z prawem do świadczeń przewidzianych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym, m.in. innymi żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy mundurowych. Skoro ubezpieczony, będący emerytem mundurowym, został przyjęty do służby przed dniem 1 stycznia 1999 r., to jego emerytura nie została obliczona według reguł określonych w art. 15a albo art. 18e ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (obecnie jednolity tekst: z 2024 r., poz. 242, dalej jako ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy) lub w art. 15a, art. 15d lub art. 18e ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2024 r., poz. 1121, dalej jako ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy). Ubezpieczonego nie dotyczy więc ustanowiony w art. 95 ust. 2 ustawy emerytalnej wyjątek od zasady pobierania jednego świadczenia wyrażonej w art. 95 ust. 1 tej ustawy. Ponadto zgodnie z uchwałą składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 15 grudnia 2021 r., III UZP 7/21 (OSNP 2022 nr 6, poz. 58), ubezpieczonemu, który pozostawał w zawodowej służbie wojskowej przed dniem 2 stycznia 1999 r. i pobiera emeryturę wojskową wynoszącą 75% podstawy jej wymiaru obliczoną bez uwzględnienia okresów składkowych i nieskładkowych, z tytułu których jest uprawniony również do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wypłaca się jedno z tych świadczeń - wyższe lub wybrane przez niego (art. 95 ust. 1 i 2 ustawy emerytalnej w związku z art. 7 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy). Według powołanej uchwały regulacja z art. 95 ust. 1 ustawy emerytalnej nie narusza określonych w Karcie Praw Podstawowych UE zasad równości wobec prawa i niedyskryminacji, w szczególności ze względu na wiek i ze względu na pełnienie służby mundurowej.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.