Postanowienie NSA z dnia 20 września 2024 r., sygn. III OZ 349/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 20 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia M. J. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 maja 2024 r., sygn. akt II SAB/Wa 65/24 o oddaleniu wniosku M. J. o wyłączenie asesora Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Mateusza Rogali od orzekania w sprawie ze skargi M. J. na bezczynność Prezesa Trybunału Konstytucyjnego w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 11 stycznia 2024 r. o udostępnienie informacji publicznej postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia
8 maja 2024 r., sygn. akt II SAB/Wa 65/24 oddalił wniosek M. J. (dalej także jako: skarżący) o wyłączenie asesora Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Mateusza Rogali od orzekania w sprawie ze skargi M. J. na bezczynność Prezesa Trybunału Konstytucyjnego w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 11 stycznia 2024 r. o udostępnienie informacji publicznej.
Sąd I instancji uznał, że wniosek o wyłączenie asesora WSA w Warszawie Mateusza Rogali nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż w niniejszej sprawie nie zachodzi żadna okoliczność wymieniona w art. 18 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Natomiast odnosząc się do treści art. 19 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który reguluje przypadek wyłączenia sędziego ze względu na istnienie przesłanki o tzw. względnym charakterze, Sąd I instancji wyjaśnił, że oznacza to konieczność oceny każdego konkretnego przypadku i badania czy w danej sprawie rzeczywiście występuje "okoliczność tego rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności". Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zaznaczył przy tym, że wobec braku w tym zakresie kryteriów ustawowych, musi kierować się zasadami doświadczenia życiowego, mając na uwadze fakt, że zgodnie z art. 21 i art. 22 § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, przede wszystkim do sędziego (asesora) należy ocena czy będzie mógł obiektywnie rozpoznać sprawę i wydać orzeczenie, a zatem z tego względu orzeczenie w przedmiocie wyłączenia sędziego (asesora) musi być poprzedzone złożeniem wyjaśnień przez sędziego (asesora), którego wniosek dotyczy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty