23.08.2024

Postanowienie NSA z dnia 23 sierpnia 2024 r., sygn. I GZ 255/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Michał Kowalski po rozpoznaniu w dniu 23 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia Gminy L. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 280/24 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi Gminy L. na decyzję Ministra Infrastruktury z dnia 9 listopada 2023 r. nr DDP-5.457.14.2023 w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej postanawia: 1. uchylić zaskarżone postanowienie; 2. wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 7 marca 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 280/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odmówił Gminie L. wstrzymania wykonania decyzji Ministra Infrastruktury z dnia 9 listopada 2023 r. w przedmiocie przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania.

Uzasadniając rozstrzygnięcie Sąd I instancji wskazał, że przedstawiona przez skarżącą argumentacja sprowadza się do twierdzenia, że dokonanie zwrotu należności określonej zaskarżoną decyzją wywarłoby negatywny wpływ na płynność finansową gminy, to zaś przełożyłoby się na obniżenie wydolności gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, w tym między innymi w ochronie zdrowia, pomocy społecznej, wspieraniu rodzin, pomocy potrzebującym. Skarżąca wskazuje przy tym, że wspomniane konsekwencje realizacji zaskarżonej decyzji mogą być nieodwracalne i długoterminowe, co ma szczególne znaczenie zważywszy, że gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego działa na podstawie określonego planu budżetowego, który precyzyjnie określa jej wydatki. WSA w Warszawie stwierdził, że wskazana możliwość zachwiania płynności finansowej nie została w żaden sposób uprawdopodobniona, w szczególności nie przedstawiono dokumentów źródłowych obrazujących aktualną sytuację finansową Gminy po stronie planowanych dochodów, jak również rezerw budżetowych (ogólnej i celowych). Skarżąca nie odniosła się w żaden sposób do swoich dochodów, zarówno tych planowanych, jak i osiąganych. Gmina nie przedstawiła uchwały budżetowej, do skargi nie załączono też żadnego dokumentu finansowego, który mógłby pozwolić Sądowi na weryfikację twierdzeń skarżącej o wyrządzeniu znacznej szkody finansowej oraz o negatywnym wpływie poniesienia zwrotu kwoty 515 207,00 zł na możliwości budżetowe Gminy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty