Wyrok NSA z dnia 22 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 1002/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia del.WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 22 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Sp. z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 maja 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 777/24 w sprawie ze skargi T. Sp. z o.o. w G. na decyzję Centrum Projektów Polska Cyfrowa z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej oceny projektu 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od C. Sp. z o.o. w G. na rzecz Centrum Projektów Polska Cyfrowa 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 maja 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 777/24 oddalił skargę T. sp. z o.o. w G. na rozstrzygnięcie Centrum Projektów Polska Cyfrowa z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oddala skargę.
T. Spółka z o.o. z siedzibą w G. (dalej zwana "Skarżącą", "Stroną") złożyła wniosek o dofinansowanie (nr [...]) projektu pn. "Poprawa dostępu do szybkiego Internetu – gmina Z." – w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (priorytet "FERC.01 Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego Internetu szerokopasmowego", działanie "FERC.01.01 Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego Internetu szerokopasmowego").
W dniu [...] stycznia 2024 r. Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej także: "CPPC") poinformowało skarżącą, że wniosek o dofinansowanie uzyskał ocenę negatywną i tym samym nie został wybrany do dofinansowania przez Komisję Oceny Projektów. Oznaczało to ocenę negatywną w rozumieniu art. 56 ust. 5 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r., poz. 1079), dalej "ustawa wdrażająca").
Następnie skarżąca złożyła protest od negatywnej oceny projektu. W wyniku jego rozpatrzenia pismem [...] lutego 2024 r. nr . na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy wdrażającej oraz § 11 regulaminu wyboru dla naboru [...] Priorytet FERC.01 Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego Internetu szerokopasmowego Działanie FERC.01.01 Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego Internetu szerokopasmowego (dalej zwanego "regulaminem") poinformowało skarżącą, że negatywna ocena zostaje podtrzymana, a protest nie został uwzględniony. Wskazano, że wbrew twierdzeniom skarżącej, eksperci oceniający projekt nie uzasadniają wcale swej oceny tym, że skarżąca musi zrealizować cały projekt, aby uzyskać refundację, natomiast eksperci podkreślili w kartach oceny fakt, iż wnioskodawca planując rozliczyć projekt refundacją, w pierwszej kolejności musi ponieść nakłady finansowe, a następnie je rozliczyć, aby otrzymać zwrot w formie refundacji oraz kwoty ogółem. Ocenionym ryzykiem była natomiast zdolność skarżącej do finansowania inwestycji, która jest weryfikowana na etapie składania wniosku, a nie na etapie realizacji projektu. CPPC mając wgląd w ilość oraz zakres i treść złożonych wniosków o dofinansowanie w naborze oraz konieczność rozdysponowywania środków publicznych w sposób rzetelny uznało, że wykonalność finansowa projektów złożonych przez skarżącą jest niewiarygodna.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty