Wyrok NSA z dnia 22 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 939/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 22 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Centrum Projektów Polska Cyfrowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 maja 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 731/24 w sprawie ze skargi S. Sp. z o.o. w W. na akt Centrum Projektów Polska Cyfrowa z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia protestu bez rozpatrzenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od S. Sp. z o.o. w W. na rzecz Centrum Projektów Polska Cyfrowa 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 22 maja 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 731/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 146 § 1 w związku z art. 135 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.) - zwanej dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżony przez A. sp. z o. o. w W. akt Centrum Projektów Polska Cyfrowa z 28 lutego 2024 r. w przedmiocie "pozostawienia protestu bez dalszego biegu" oraz poprzedzający go akt z 29 stycznia 2024 r.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wskazał, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa poinformowała 5 stycznia 2024 r. skarżącą spółkę o tym, że jej złożony w trybie niekonkurencyjnym, o którym mowa w art. 44 ust. 2 i nast. ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 ze zm.) – zwanej dalej "ustawą" wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Budowa przyłączy telekomunikacyjnych do zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej na terenie obszaru ID_5.14.11.00, pow. makowski, woj. mazowieckie" został wybrany do dofinansowania. Następnie, 29 stycznia 2024 r. Centrum zawiadomiło skarżącą, że w związku z wystąpieniem, uregulowanej w art. 61 ust. 4 ustawy, przesłanki obawy wyrządzenia przez wnioskodawcę szkody w mieniu publicznym, w następstwie zawarcia umowy z powodu braku zdolności finansowych i operacyjnych do realizacji projektu, brak jest możliwości zawarcia umowy. Jednocześnie pouczono spółkę o tym, że w tej sprawie protest jej nie przysługuje.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty