Wyrok NSA z dnia 22 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 929/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 22 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 lipca 2022 r. sygn. akt I SA/Kr 173/22 w sprawie ze skargi Gminy [...] na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad udzielania i rozliczania dotacji celowej na zadania służące ochronie zasobów wodnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 lipca 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 173/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę Gminy [...] na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. z dnia [...] listopada 2021 r., nr [...], w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta K. Nr [...] z [...] października 2021 r.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
Pismem z dnia z dnia [...] grudnia 2021 r. Gmina [...] złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na uchwałę Nr [...] Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. z dnia [...] listopada 2021 r. znak sprawy: [...], stwierdzającą nieważność uchwały Rady Miasta K. Nr [...] z dnia [...] października 2021 r. zmieniającej uchwałę Nr [...] w sprawie zasad udzielania i rozliczania dotacji celowej na zadania służące ochronie zasobów wodnych w ramach krakowskiej mikroretencji wód opadowych i roztopowych - w zakresie załącznika do uchwały wyrażającego wzór umowy o udzielenie dotacji - w części stanowiącej postanowienia § 7 ust. 2 w zakresie słów: "(...) lub zaprzestanie używania systemu do gromadzenia i wykorzystania wód opadowych i roztopowych z przyczyn zależnych od beneficjenta (...)".
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie podkreślając, że podtrzymuje swoje stanowisko zawarte w treści zaskarżonej uchwały wskazujące, że z treści art. 253 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj.: Dz. U z 2021 i. poz. 305, z późn. zm., dalej: "u.f.p.") jednoznacznie wynika, że tylko odrębne ustawy mogą ustanawiać dodatkowe jeszcze przesłanki zwrotu dotacji do budżetu gminy, poza określonymi w art. 251 i art. 252 u.f.p. W związku, z tym brak jest podstawy prawnej dla ustanawiania dodatkowych przesłanek zwrotu dotacji do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w aktach prawa miejscowego, jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty