09.07.2024

Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2619/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Sławomir Pauter (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Chojnów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 czerwca 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 837/22 w sprawie ze skargi Gminy Chojnów na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy zawieszenia zapłaty kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej w niniejszej sprawie przez Gminę Chojnów jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 czerwca 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 837/22, którym oddalono skargę w/w na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 9 marca 2022 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zawieszenia zapłaty kary pieniężnej.

Powyższy wyrok został wydany w oparciu o następujące ustalenia faktyczne i prawne:

Decyzją ostateczną z 18 września 2018 r. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska powołując się na art. 9z ust. 2, art. 9z ust. 3 oraz art. 9zb ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 1454 ze zm.) – powoływanej dalej również jako "u.c.p.g." wymierzył Gminie Chojnów karę pieniężną w wysokości 18.446 zł za niewykonanie obowiązku o którym mowa w art. 3c w/w ustawy a mianowicie za nieosiągnięcie w 2014 r. wymaganego poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

Pismem z dnia 2 listopada 2018 r. (6 listopada 2018 r. - data wpływu do Dolnośląskiego Inspektoratu) strona złożyła wniosek o zawieszenie i umorzenie zapłaty kary pieniężnej. Wniosek tej samej treści, datowany na dzień 3 listopada 2018 r. strona złożyła 8 listopada 2018 r., wskazując w uzasadnieniu żądania, że nieosiągnięcie wymaganego poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania było spowodowane tym, że 2014 rok był początkiem funkcjonowania nowego systemu gospodarki odpadami. Nowych obowiązków uczyli się zarówno mieszkańcy gminy jak i regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych, które te odpady sortowały. Jednocześnie strona przeprowadziła kampanię informacyjno-edukacyjną dotyczącą odpowiedniej segregacji, która pozwoliła w kolejnych latach osiągnąć wymagany poziom.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp