04.07.2024

Wyrok NSA z dnia 4 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2554/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. L. i T. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2021 r., sygn. akt II SA/Wa 883/21 w sprawie ze skargi J. L. i T. L. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] grudnia 2020 r., nr [...] w przedmiocie opróżnienia i przekazania w stanie wolnym lokalu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 5 października 2021 r., II SA/Wa 883/21, oddalił skargę J. L. i T. L. (dalej: "skarżący") na decyzję Komendanta Głównego Policji z [...] grudnia 2020 r., nr [...], w przedmiocie opróżnienia i przekazania w stanie wolnym lokalu.

Powyższe orzeczenie zostało wydane w następującym stanie faktycznym sprawy.

Komendant Stołeczny Policji (dalej: "organ pierwszej instancji") decyzją z [...] września 2020 r., nr [...], nakazał skarżącym oraz ich córkom B. J. i A. S., opróżnić i przekazać w stanie wolnym lokal mieszkalny nr [...] przy ul. I. [...] w W.

Po rozpatrzeniu odwołania Komendant Główny Policji (dalej: "organ odwoławczy") zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.

Uzasadniając swoje stanowisko organ odwoławczy wskazał, że przedmiotem sporu w niniejszej sprawie jest kwestia bezprawnego korzystania przez skarżących i członków ich rodziny z lokalu mieszkalnego posiadającego status lokalu funkcyjnego, przyznanego funkcjonariuszowi Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego w 1952 r. J. L. (ojcu skarżącego), który zmarł w 1986 r. Obecnie w lokalu zamieszkują lub są zameldowani skarżący oraz ich córki.

Organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 95 ust 3 pkt 3 ustawy o Policji (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 360, dalej: "ustawa o Policji") decyzję o opróżnieniu lokalu mieszkalnego wydaje się m. in. w przypadku zajmowania lokalu mieszkalnego przez policjanta lub członka jego rodziny albo inne osoby - bez tytułu prawnego. Z kolei zgodnie z art. 88 ust 1 ustawy o Policji prawo do lokalu mieszkalnego przysługuje funkcjonariuszowi Policji w służbie stałej oraz członkom jego rodziny, do których zgodnie z art. 89 ww. ustawy zalicza się: małżonka, dzieci do 25 roku życia oraz rodziców funkcjonariusza i jego małżonka. Jeżeli strony nie są funkcjonariuszami Policji, emerytami lub rencistami policyjnymi, ani osobami uprawnionymi do renty rodzinnej po funkcjonariuszu Policji, to nie mają żadnego prawa do lokalu mieszkalnego, a skoro tak to zastosowanie będzie miał przywołany art. 93 ust 3 pkt 1 ustawy o Policji. Ponadto mieszkanie pozostaje w dyspozycji organów Policji, co oznacza, że w tym zakresie nie mają zastosowania regulacje wynikające z Kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1740) oraz ustawy o ochronie lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 611).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne