Wyrok SN z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. I USKP 63/21
Sygn. akt I USKP 63/21
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Katarzyna Gonera (przewodniczący)
SSN Bohdan Bieniek (sprawozdawca)
SSN Maciej Pacuda
w sprawie z odwołania A. K. i I. N.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w Z.
o podleganie pracowniczemu ubezpieczeniu społecznemu,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych w dniu 25 listopada 2021 r.,
skargi kasacyjnej A. K. i I. N. od wyroku Sądu Apelacyjnego w […]
z dnia 12 kwietnia 2019 r., sygn. akt III AUa […],
1. oddala skargę kasacyjną,
2. zasądza od odwołującej się na rzecz organu rentowego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.
UZASADNIENIE
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Oddział w Z. decyzją z dnia 6 maja 2016 r. stwierdził, że I. N., jako pracownik u płatnika składek A. K., nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu od dnia 5 września 2012 r.
Sąd Okręgowy w G., wyrokiem z dnia 25 stycznia 2018 r., oddalił odwołania I.N. i A. K. W sprawie ustalono, że A. K. w lipcu 2012 r. założyła własną działalność gospodarczą, której przedmiotem była sprzedaż wycieczek. W ramach prowadzonej działalności zawarła umowę o pracę z I. N. w dniu 3 września 2012 r., z datą rozpoczęcia pracy od dnia 5 września 2012 r., na stanowisku specjalisty do spraw klientów kluczowych na ½ etatu. Miejscem wykonywania pracy miał być teren całego kraju. Wynagrodzenie ustalono na kwotę 6.500 zł brutto. Do umowy sporządzony został zakres czynności i obowiązków, w którym wskazano, że do zadań odwołującej się należy w szczególności: profesjonalne informowanie o bieżącej ofercie oraz zawieranie umów o udział w imprezie turystycznej z klientami kluczowymi biura - indywidualnymi o znacznej randze lub grupowymi, właściwa i rzetelna obsługa klientów w zakresie pobierania wpłat oraz przekazywania dokumentów niezbędnych w podróży, wystawianie i przekazywanie voucherów, kart pokładowych, biletów lotniczych i autokarowych i innych dokumentów niezbędnych w podroży dla klientów, przygotowywanie umów oraz innych niezbędnych dokumentów dla klientów chcących zakupić wyjazd w biurze, kontrola płatności już zawartych umów, profesjonalna obsługa systemów rezerwacyjnych, informowanie klientów biura o odwołaniu imprez bądź rezerwacjach, obsługa posprzedażowa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty