15.09.2021

Postanowienie SN z dnia 15 września 2021 r., sygn. I PSK 170/21

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Romualda Spyt

w sprawie z powództwa K. S.
‎przeciwko H. […] Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w P.
‎o przywrócenie do pracy,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń
‎Społecznych w dniu 15 września 2021 r.,
‎skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy
‎i Ubezpieczeń Społecznych w G.
‎z dnia 20 sierpnia 2020 r., sygn. akt VIII Pa […],

1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,

2. oddala wniosek pełnomocnika strony pozwanej o zasądzenie kosztów postępowania kasacyjnego.

UZASADNIENIE

Powódka K. S. domagała się od pozwanej H. […] Sp. z o. o. w P. przywrócenia do pracy na dotychczasowych warunkach pracy oraz zwrotu kosztów zastępstwa procesowego, wskazując, że wbrew twierdzeniom pracodawcy jej stanowisko pracy nie uległo likwidacji.

Pozwana wniosła o oddalenie powództwa i zwrot kosztów zastępstwa procesowego, podnosząc, że podana przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę jest prawdziwa.

Wyrokiem z dnia 28 stycznia 2020 r. Sąd Rejonowy w Z. przywrócił powódkę do pracy u pozwanej na dotychczasowych warunkach pracy i płacy.

Sąd Rejonowy ustalił, że powódka była pracownikiem pozwanej od 1998 r., ostatnio zatrudnionym na stanowisku specjalisty ds. administracji. Powódka wykonywała pracę w oddziale pozwanej w R.. Zgodnie z zakresem obowiązków do powódki należało: prowadzenie prac administracyjno-biurowych, wykonywanie czynności związanych z gospodarowaniem flotą samochodową pracodawcy, prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami, prowadzenie czynności związanych z kontrolą i ściąganiem należności na bazie otrzymywanych mailem co tydzień zestawień aktualnych otwartych pozycji. Według ustaleń Sądu Rejonowego, powódka faktycznie przez ostatnich 6 lat pracy w 99% zajmowała się windykacją, a w pozostałym zakresie zajmowała się czynnościami ogólno-administracyjnymi. Powódka informowała o zadłużeniu poszczególnych klientów i analizowała je, dzwoniła do klientów i przypominała im o zadłużeniu, informowała poszczególne działy o zadłużeniu tak, aby nie realizowały kolejnych usług, raz na dwa tygodnie przygotowywała listę trudnych tematów, czyli klientów, którzy byli oporni w płaceniu. Ponadto obsługiwała spotkania pod względem cateringu, zajmowała się również zaopatrzeniem w materiały biurowe. Natomiast od stycznia 2017 r. (data pojawienia się nowego członka zarządu) powódka zajmowała się na jego polecenie „aktualizacją klientów, którzy w przeciągu 5 - 10 lat nie kupowali od pozwanej spółki sprzętu”. Sąd Rejonowy nie przyjął zatem, że powódka zajmowała się głównie czynnościami biurowymi, a jedynie marginalnie czynnościami windykacyjnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp