12.09.2019

Postanowienie SN z dnia 12 września 2019 r., sygn. I PK 127/19

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Jolanta Frańczak

w sprawie z powództwa M. M. i E. S.
‎przeciwko Zespołowi Szkół […] w K.
‎o ustalenie statusu nauczyciela,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 12 września 2019 r.,
‎skargi kasacyjnej powódek od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w K.
‎z dnia 4 października 2017 r., sygn. akt V Pa […],

odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania.

UZASADNIENIE

Sąd Okręgowy – Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w K. wyrokiem z dnia 4 października 2017 r. oddalił apelację powódek M. M. i E. S. od wyroku Sądu Rejonowego w K. z dnia 31 maja 2016 r. oddalającego powództwa przeciwko pozwanemu Zespołowi Szkół […] w K. o ustalenie statusu nauczyciela.

W wyrokach Sądów meriti przyjęto, że powódki, które stosownie do decyzji organu prowadzącego pozwany Zespół Szkół od roku szkolnego 2012/2013 zostały zaklasyfikowane jako nauczyciele praktycznej nauki zawodu z pensum wynoszącym 22 godziny tygodniowo, nie mają interesu prawnego w ustaleniu (art. 189 k.p.c.), że są nauczycielami przedmiotów zawodowych, a nie nauczycielami praktycznej nauki zawodu. Ich status prawny po 2012 r. nie uległ zmianie, gdyż zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (obecnie jednolity tekst: Dz.U. z 2018 r., poz. 967, dalej jako Karta Nauczyciela) były i nadal są nauczycielami dyplomowanymi. Statusu tego nie zmienił podział przedmiotów zawodowych na przedmioty praktyczne i teoretyczne wprowadzony w życie rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 204, dalej jako rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r.). Sama kwestia przydzielenia w danym roku szkolnym pensum w wymiarze 22 godzin lub 18 godzin tygodniowo i zaklasyfikowanie nauczyciela jako nauczyciela przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu nie wpływa na status prawny danego nauczyciela i dotyczy wyłącznie organizacji pracy w szkole ustalanej w arkuszach organizacyjnych na każdy rok szkolny. Co więcej, począwszy od dnia 1 września 2012 r. powódki każdorazowo wyrażały zgodę na przydzielane im na kolejne lata szkolne pensum 22 godzin lekcyjnych tygodniowo, o czym świadczy informacja zawarta w arkuszu organizacyjnym o przydzielonych godzinach w roku szkolnym 2015/2016 z podpisem powódek. W ocenie Sądów obu instancji wyrok w procesie o ustalenie (art. 189 k.p.c.) ma wyłącznie charakter deklaratywny, tymczasem powódki domagały się ustalenia o charakterze konstytutywnym, gdyż w toku postępowania były zaklasyfikowane jako nauczyciele przedmiotów zawodowych (zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 5 Karty Nauczyciela), a domagały się ustalenia dla nich nowego stanu prawnego przez zaklasyfikowanie do innej grupy nauczycieli, wskazanej w art. 42 ust. 3 pkt 3 Karty Nauczyciela i zmniejszenia ich faktycznego pensum z 22 godzin do 18 godzin tygodniowo. Powódki uznając, że pracodawca zmienił ich warunki pracy i płacy w sposób niezgodny z przepisami mogły odmówić ich przyjęcia oraz wystąpić z powództwem o przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach albo też o zapłatę wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadwymiarowych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp