Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 12 marca 2024 r., sygnatura WA-0280/13/2024
W związku z wnioskiem z dnia 6 lutego 2024 r. (doręczonym w dniu 12 lutego 2024 r.), dotyczącym ujmowania w wieloletniej prognozie finansowej umowy trójstronnej zawartej pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, Miastem Lesznem i Miejskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Lesznie, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.
Zgodnie z art. 226 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:
− nazwę i cel;
− jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia;
− okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
− limity wydatków w poszczególnych latach;
− limit zobowiązań.
W limicie zobowiązań podaje się kwotę stanowiącą równowartość planowanych do zawarcia umów, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych. Natomiast pod pojęciem „limit wydatków” należy rozumieć całkowity koszt zadania w konkretnym roku (suma tych limitów stanowi łączne nakłady finansowe na wykonanie zadania w całym okresie realizacji).
Przez przedsięwzięcia należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z: − programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;
− umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Każde przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 226 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, wykraczające poza rok budżetowy powinno być ujęte w WPF. Kompetencje do ustanawiania konkretnych przedsięwzięć należą do organów jednostek samorządu terytorialnego, które mogą to czynić w ramach obowiązujących przepisów, regulujących m.in. zakres zadań danej jednostki samorządu terytorialnego.
Stosownie do art. 228 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć.
Biorąc powyższe pod uwagę tut. Izba podziela stanowisko zaprezentowane we wniosku, że przedsięwzięcie powinno zostać zaplanowane w wieloletniej prognozie finansowej przed podpisaniem umowy trójstronnej, do kwoty limitu zobowiązań ustalonego dla tego przedsięwzięcia.
Z wniosku wynika, że w ocenie Miasta Leszna zapisy projektu umowy wskazują, że nosi ona znamiona poręczenia. Jak wynika z § 1 ust. 3 pkt 1 projektu umowy, Wspólnik (Miasto Leszno) zobowiązuje się, że w przypadku niewywiązania się przez Spółkę z warunków Umowy pożyczki zapewni Spółce środki niezbędne do spłaty wymagalnych wierzytelności wynikających z Umowy pożyczki.
Zgodnie z art. 876 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę poręczenia poręczyciel zobowiązuje się względem wierzyciela wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik zobowiązania nie wykonał.
Poprzez zobowiązanie się do dokapitalizowania Spółki, Miasto przyjmuje na siebie obowiązek sfinansowania spłaty pożyczki, jeżeli Spółka nie osiągnie wystarczającego zysku do sfinansowania spłaty. Jest to zatem umowa o skutkach jak poręczenie spłaty pożyczki.
Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, że w istocie mocą umowy Miasto zobowiąże się względem NFOŚiGW (wierzyciela) wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik zobowiązania nie wykonał. Izba podziela zatem stanowisko, że zobowiązania, których źródłem będzie ta umowa, powinny być traktowane jako potencjalne spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji, o których mowa w art. 243 ust. 1 pkt 3 ustawy 3 o finansach publicznych, a zatem powinny być uwzględnione w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta.
Zgodnie z art. art. 262 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek, innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także emisji papierów wartościowych dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd, a w gminie – wójt, burmistrz, prezydent miasta. Dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.
Izba podziela stanowisko o konieczności kontrasygnaty skarbnika w przypadku przedłożonej umowy trójstronnej.
Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, lecz jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniami.
strona internetowa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
