Świąteczne Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608454)
      • Kadry i płace (26144)
      • Obrót gospodarczy (88929)
      • Rachunkowość firm (3843)
      • Ubezpieczenia (35990)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    12.03.2024

    Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 12 marca 2024 r., sygnatura WA-0280/13/2024

    W związku z wnioskiem z dnia 6 lutego 2024 r. (doręczonym w dniu 12 lutego 2024 r.), dotyczącym ujmowania w wieloletniej prognozie finansowej umowy trójstronnej zawartej pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, Miastem Lesznem i Miejskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Lesznie, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.

    Zgodnie z art. 226 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) w załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa się odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:

    − nazwę i cel;

    − jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia;

    − okres realizacji i łączne nakłady finansowe;

    − limity wydatków w poszczególnych latach;

    − limit zobowiązań.

    W limicie zobowiązań podaje się kwotę stanowiącą równowartość planowanych do zawarcia umów, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych. Natomiast pod pojęciem „limit wydatków” należy rozumieć całkowity koszt zadania w konkretnym roku (suma tych limitów stanowi łączne nakłady finansowe na wykonanie zadania w całym okresie realizacji).

    Przez przedsięwzięcia należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z: − programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;

    − umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.

    Każde przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 226 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, wykraczające poza rok budżetowy powinno być ujęte w WPF. Kompetencje do ustanawiania konkretnych przedsięwzięć należą do organów jednostek samorządu terytorialnego, które mogą to czynić w ramach obowiązujących przepisów, regulujących m.in. zakres zadań danej jednostki samorządu terytorialnego.

    Stosownie do art. 228 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć.

    Biorąc powyższe pod uwagę tut. Izba podziela stanowisko zaprezentowane we wniosku, że przedsięwzięcie powinno zostać zaplanowane w wieloletniej prognozie finansowej przed podpisaniem umowy trójstronnej, do kwoty limitu zobowiązań ustalonego dla tego przedsięwzięcia.

    Z wniosku wynika, że w ocenie Miasta Leszna zapisy projektu umowy wskazują, że nosi ona znamiona poręczenia. Jak wynika z § 1 ust. 3 pkt 1 projektu umowy, Wspólnik (Miasto Leszno) zobowiązuje się, że w przypadku niewywiązania się przez Spółkę z warunków Umowy pożyczki zapewni Spółce środki niezbędne do spłaty wymagalnych wierzytelności wynikających z Umowy pożyczki.

    Zgodnie z art. 876 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę poręczenia poręczyciel zobowiązuje się względem wierzyciela wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik zobowiązania nie wykonał.

    Poprzez zobowiązanie się do dokapitalizowania Spółki, Miasto przyjmuje na siebie obowiązek sfinansowania spłaty pożyczki, jeżeli Spółka nie osiągnie wystarczającego zysku do sfinansowania spłaty. Jest to zatem umowa o skutkach jak poręczenie spłaty pożyczki.

    Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, że w istocie mocą umowy Miasto zobowiąże się względem NFOŚiGW (wierzyciela) wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik zobowiązania nie wykonał. Izba podziela zatem stanowisko, że zobowiązania, których źródłem będzie ta umowa, powinny być traktowane jako potencjalne spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji, o których mowa w art. 243 ust. 1 pkt 3 ustawy 3 o finansach publicznych, a zatem powinny być uwzględnione w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta.

    Zgodnie z art. art. 262 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek, innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także emisji papierów wartościowych dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd, a w gminie – wójt, burmistrz, prezydent miasta. Dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.

    Izba podziela stanowisko o konieczności kontrasygnaty skarbnika w przypadku przedłożonej umowy trójstronnej.

    Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, lecz jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniami.

    strona internetowa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak rozliczyć dofinansowanie do samochodów elektrycznych z programu „NaszEauto” – wyjaśnienia MF
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    20.08.2025
    Zwrot VAT w programie "Polski Ład" - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 20 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO-NR.N-432-9/2025
    Czytaj więcej
    20.08.2025
    Finansowanie stowarzyszenia - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 20 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO-NR.N-432-11/2025
    Czytaj więcej
    08.08.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 8 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO.II.025-30/25
    Czytaj więcej
    06.08.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 6 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO.II.025-31/25; RIO.II.025-32/25
    Czytaj więcej
    11.07.2025 Podatki
    Jak rozliczyć dofinansowanie do samochodów elektrycznych z programu „NaszEauto” – wyjaśnienia MF
    Czytaj więcej
    26.06.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2025 r sygnatura RIO.II.025-28/25
    Czytaj więcej
    10.06.2025 Obrót gospodarczy
    Podwyższenie kapitału zakładowego a dług - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2025 r. sygnatura RIO-NR.N-432-7/2025
    Czytaj więcej
    28.05.2025
    Zobowiązanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 28 maja 2025 r. sygnatura WA.5210.37.2025.1
    Czytaj więcej
    22.05.2025
    Wyjaśnienia w sprawie wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej i w budżecie - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 22 maja 2025 r. sygnatura WIAS.710.46.2024
    Czytaj więcej
    15.05.2025
    Wyjaśnienie w spawie rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań finansowanych ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 maja 2025 r. sygnatura WI.54.23.2025
    Czytaj więcej
    15.05.2025
    Wyjaśnienie w spawie rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań finansowanych ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 maja 2025 r. sygnatura WI.54.22.2025
    Czytaj więcej
    28.04.2025
    Opłaty wnoszone za wyżywienie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 28 kwietnia 2025 r. sygnatura K.43.18.2025
    Czytaj więcej
    14.04.2025
    Ujmowanie dochodów majątkowych z tytułu dotacji celowej uzyskanej przez jednostkę - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 14 kwietnia 2025 r., sygnatura RP.63.19.2025
    Czytaj więcej
    11.04.2025
    Dokonywanie rozliczenia środków z zaliczki na realizację projektów unijnych na przełomie roku budżetowego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 11 kwietnia 2025 r., sygnatura WA.5210.21.2025
    Czytaj więcej
    04.04.2025
    Wyjaśnienia w sprawie zimowego utrzymania dróg - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 4 kwietnia 2025 r., sygnatura WIAS.710.107.2024
    Czytaj więcej
    04.04.2025
    Obowiązek zwrotu przez gminę otrzymanego dofinansowania w części odpowiadającej odliczonemu podatkowi VAT, naliczonemu od wydatków poniesionych przez gminę na realizację inwestycji objętej dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, a wniesienie infrastruktury aportem do spółki gminnej - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 4 kwietnia 2025 r., sygnatura RP.63.21.2025
    Czytaj więcej
    18.03.2025
    Umowa o udzielenie dotacji - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 18 marca 2025 r. sygnatura K.43.10.2025
    Czytaj więcej
    18.03.2025
    Wyjaśnienia w sprawie interpretacji art. 286 ustawy o finansach publicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 18 marca 2025 r., sygnatura WIAS.710.14.2025
    Czytaj więcej
    17.03.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 17 marca 2025 r. sygnatura K.43.8.2025
    Czytaj więcej
    14.03.2025
    Zakres obowiązywania upoważnień udzielonych przez Skarbnika - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 14 marca 2025 r. sygnatura K.43.7.2025
    Czytaj więcej
    13.03.2025 Obrót gospodarczy
    Umowa leasingu operacyjnego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 13 marca 2025 r. sygnatura K.43.9.2025
    Czytaj więcej
    13.03.2025
    Wyjaśnienia w sprawie interpretacji art. 251 ustawy o finansach publicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 13 marca 2025 r., sygnatura WIAS.710.10.2025
    Czytaj więcej
    10.03.2025
    Status prawny uzyskanych przez gminę środków na dofinansowanie realizacji inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 10 marca 2025 r., sygnatura RP.63.15.2025
    Czytaj więcej
    03.03.2025 Podatki
    Zwrot podatku VAT w programie „Polski Ład” - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 3 marca 2025 r., sygnatura RIO-NR.N-432-4/2025
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.