Interpretacja indywidualna z dnia 10 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.439.2024.1.AKR
Zwolnienie od podatku VAT dzierżawy obwodów łowieckich.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT dzierżawy obwodów łowieckich.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 i 14 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107), do zadań publicznych Powiatu należy m.in. ochrona środowiska i przyrody oraz rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.
Starosta, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2023 r. poz. 1082), wydzierżawia kołom łowieckim obwody łowieckie polne na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego, co stanowi zadanie z zakresu administracji rządowej. Obwody łowieckie wydzierżawia się kołom łowieckim na czas nie krótszy niż 10 lat.
W tym celu, na podstawie art. 29a ustawy, sporządzane są umowy cywilnoprawne pomiędzy starostą jako wydzierżawiającym, a kołami łowieckimi – dzierżawcą. Zgodnie z zawartymi umowami koła łowieckie zobowiązują się do prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej, która prowadzona jest w obwodach łowieckich na zasadach określonych w ww. ustawie, w oparciu i zgodnie z rocznym planem łowieckim oraz wieloletnim łowieckim planem hodowlanym (art. 8 ust. 1 i 2 ustawy).
Z tytułu dzierżawy koła łowieckie zobowiązane są uiszczać czynsz dzierżawny. W związkuz powyższym, Starosta nalicza corocznie czynsz dzierżawny zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 października 2018 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (Dz. U. z 2018 r. poz. 2085) oraz art. 30 ust. 2a ustawy Prawo łowieckie w zależności od kategorii obwodu łowieckiego, mnożąc ilość hektarów obszaru dzierżawionego obwodu łowieckiego przez równowartość pieniężną żyta, stosując wskaźnik przeliczeniowy, który nie może być wyższy niż 0,07q żyta za 1 hektar. Równowartość pieniężną żyta stanowi średnia cena żyta za okres 11 kwartałów będąca podstawądo ustalenia podatku rolnego na dany rok podatkowy ogłaszana w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Czynsz wyliczony zgodnie z powyższymi zasadami stanowi wartość brutto do zapłaty przez dzierżawcę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty