16.07.2024

Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. III OSK 399/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia del. WSA Hanna Knysiak - Sudyka po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 października 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 84/22 w sprawie ze skargi A.S. na decyzję Głównego Inspektora Pracy z dnia 19 listopada 2021 r., nr GIP-GPP.0142.63.2021.65 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A.S. na rzecz Głównego Inspektora Pracy kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

A.S. wnioskiem z 16 sierpnia 2021 r., powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej, zwrócił się do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Krakowie o udostępnienie mu informacji "dotyczącej pracodawców, objętych zakresem właściwości miejscowej tutejszego Okręgowego Inspektoratu Pracy, którzy w latach 2010-2021 dokonali zawiadomienia o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli mógł być uznany za wypadek przy pracy, a także o łącznej liczbie dokonanych przez każdego z nich zawiadomień w ww. okresie oraz liczbie zatrudnianych pracowników". Określił, że informacja powinna obejmować: nazwę pracodawcy, jego nr NIP, łączną liczbę dokonanych przez każdego z nich zawiadomień w ww. okresie z podziałem na poszczególne lata oraz liczbę zatrudnianych pracowników lub określenie wielkości pracodawcy według klasyfikacji Państwowej Inspekcji Pracy.

Pismem z 6 września 2021 r. Radca prawny Okręgowego Inspektoratu Pracy w Krakowie poinformowała skarżącego, że zgodnie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 ze zm.) dalej jako u.d.i.p., udostępnić można jedynie informację publiczną, która znajduje się w posiadaniu podmiotu zobowiązanego, natomiast w przedmiotowej jednostce nie opracowano dokumentu obejmującego zakres odpowiadający treści wniosku z 16 sierpnia 2021 r. W ocenie organu żądana informacja ma charakter informacji przetworzonej, ponieważ jej udostępnienie wiąże się z koniecznością analizy obszernej dokumentacji i wymaga nakładu środków oraz zaangażowania prawników, które negatywnie wpłyną na tok realizacji ustawowych zadań organu I instancji. Odwołując się do art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. oraz orzecznictwa sądowoadministracyjnego, wyjaśniono, że udostępnienie informacji przetworzonej może nastąpić jedynie po wykazaniu przez wnioskodawcę, że jej udostępnienie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego, a wnioskodawca nie wykazał tego we wniosku. W związku z powyższym wnioskodawcę wezwano do wykazania "szczególnego interesu publicznego żądanych informacji w zakresie wszystkich wnioskowanych danych wymagających odpowiedniego przetworzenia" w ciągu 14 dni od odebrania pisma. W piśmie dodatkowo poinformowano, że informacje statystyczne za ubiegłe lata zamieszczone są w sprawozdaniach Głównego Inspektora Pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy, które są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronach internetowych organów i podano adresy tych stron. Wyjaśniono też, że umieszczenie informacji publicznej w BIP wyłącza obowiązek ponownego jej udostępnienia w trybie wnioskowym (art. 10 ust. 1 u.d.i.p.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp